به یاد خدا

شناخت انواع پارچه تابستانی و نحوه نگهداری و شستشوی این پارچه ها یکی از اموری است که با فرا رسیدن فصل گرما باید به آن توجه داشته باشیم. در تابستان، گرمای هوا ممکن است بسیار فزاینده و اذیت کننده باشد. از همین رو، لباسی که در این فصل می‌پوشیم باید به گونه‌ای باشد که تأثیر آن بر گرمای بدن و آزردگی را کاهش دهد. لباس‌هایی که برای فصل تابستان طراحی می‌شوند، دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را برای این فصل مناسب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی پارچه‌های مناسب برای تابستان و نیز روش‌های شستشوی آنها بپردازیم.

مدل و رنگ مناسب پوشاک و لباس برای تابستان

از آن جایی که مانتوها و شومیزهای تابستانی از پارچه‌هایی سبک و خنک دوخته می‌شوند، این لباس‌ها با مدل و رنگ خود، مناسب شرایط آب و هوای تابستان هستند. حدود ۹۰ درصد از لباس‌هایی که برای تابستان مناسب هستند، رنگ روشن دارند و نور را بازتاب می‌دهند. این بازتاب نور باعث می‌شود که حرارت کمتری توسط لباس و بدن ما جذب شود. به همین دلیل، لباس‌های رنگ روشن گزینه‌ی مناسبی برای فصل تابستان هستند. البته این به این معنا نیست که نمی‌توان از رنگ‌های تیره برای لباس‌های خود در این فصل استفاده کنیم. با دانستن چند نکته، می‌توانیم لباس‌های تیره را نیز در کمد تابستانی خود قرار دهیم. یکی از این نکات، جنس پارچه‌ی لباس تیره است. پارچه‌های سبک و مناسب برای گرما ویژگی‌هایی دارند که آنها را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های مهم پارچه‌های تابستانی

پارچه‌های مناسب تابستان ویژگی‌های متفاوتی دارند که آن‌ها را مناسب برای روزهای گرم سال می‌سازد. اولین ویژگی مشترک در این پارچه‌ها، سبکی آن‌ها است. ضخامت کم و سبکی پارچه‌ها، تأثیر بسیاری در خنک بودن آن دارد. البته به یاد داشته باشید که هر پارچه‌ای که سبک باشد، لزوماً مناسب فصل گرما نیست. به عنوان مثال، برخی پارچه‌های الیاف مصنوعی سبک هستند، اما قابل تنفس نیستند. پارچه‌های تابستانی باید به گونه‌ای باشند که هوا به راحتی در آن‌ها نفوذ و گردش کند. معمولاً پارچه‌هایی که با الیاف طبیعی مانند پنبه یا کتان تهیه می‌شوند، سبک‌ترین و قابل تنفس‌ترین پارچه‌ها هستند و گزینه خوبی برای فصل تابستان به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی این پارچه‌های الیاف طبیعی و نکات مربوط به شستشوی پارچه‌های تابستانی می‌پردازیم.

پارچه-های-تابستانیپارچه های نخی

پارچه‌های نخ پنبه، یا به عبارت دیگر پارچه‌های نخی، از محبوب‌ترین نوع پارچه‌ها برای استفاده در تابستان به شمار می‌روند. این نوع پارچه بسیار نرم و راحت است و در اکثر مدل‌های لباس زنانه و مردانه استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌هایی که این پارچه را جذاب کرده است، قیمت مناسب آن است. علاوه بر این، پارچه‌های نخی بسیار خنک و سبک هستند. اما باید به عیب چروک پذیر بودن این نوع پارچه ها اشاره کرد. به دلیل عدم قرار گرفتن پارچه‌های نخی در دسته پارچه‌های لوکس، توصیه می‌شود در موقعیت‌های خاص و رسمی از لباس‌هایی با استفاده از پارچه‌های نخی خودداری شود.

نگهداری و شستشوی پارچه نخ پنبه

پارچه‌های نخ پنبه به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به سایر پارچه‌ها، نیازمند روش‌های ملایم شستشو می‌باشند. به دلیل وجود الیاف طبیعی آبرفت پارچه قابل توجهی در آن ها دیده می شود، بنابراین توصیه می‌شود قبل از دوخت یا خرید لباس‌هایی با این نوع پارچه، آبرفت آن را در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از افزایش آبرفت، مناسب است پارچه را با آب سرد کمتر از ۳۰ درجه بشویید. همچنین، برای جلوگیری از ایجاد چروک بیش از حد در پارچه‌های نخی، می‌توانید قبل از پهن کردن پارچه، چروک‌های سطحی را با دست یا تکاندن باز کنید. در زمان اتوکشی نیز، توصیه می‌شود پارچه را مرطوب کرده و از اتوی بخار استفاده کنید.

پارچه لینن

پارچه لینن، یکی از پارچه‌های کتانی است که امروزه بسیار محبوب گشته و مد نظر قرار گرفته است. این پارچه از الیاف گیاهی کتان تهیه می‌شود و تاریخچه‌ی آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. لینن یک پارچه کاربردی است که دارای مقاومت و پایداری بسیار خوبی است. از این پارچه در مانتوها و شومیزهای زنانه استفاده می‌شود. این پارچه به دلیل توانایی جذب رطوبت و تبخیر سریع آن، به عنوان یک انتخاب مناسب در آب و هوای گرم و رطوبتی شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت لینن، کیفیت بالای آن است. این پارچه به ندرت پرز ایجاد می‌کند و به دلیل سطح صافی که دارد، جذب گرد و غبار را کاهش می‌دهد.

نگهداری و شستشوی پارچه لینن

نگهداری و شستشوی پارچه های لینن برای فصل تابستان پیشنهاد می شود از شوینده های ملایم و آب با دمای پایین استفاده کرد. برای اتو کردن این پارچه مناسب است پارچه کمی مرطوب باشد تا به آن آسیب کمتری وارد شود. همچنین برای جلوگیری از برق افتادن پارچه، پارچه دیگری را روی لینن قرار ندهید و همچنین پشت و رو اتو کردن پارچه را اجتناب کنید.

پارچه‌های ابر و بادی

پارچه‌های ابر و بادی در تابستان به عنوان یک نوع پارچه یکرنگ و بافتی خاص، استفاده می‌شوند. این پارچه‌ها با داشتن سایه‌های روشن در بافت خود، در بیشتر مدل‌های مانتو، شومیز و شلوارهای موجود در بازار دیده می‌شوند. این نوع پارچه‌ها علاوه بر خنک بودن، دارای رنگ‌های متنوعی هستند. همچنین، آنها بسیار سبک بوده، بافت خوبی دارند و راحت قابل دوخت و آماده استفاده هستند. به همین دلیل، پارچه‌های ابر و بادی به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه و کاربردی در نظر گرفته می‌شوند.

نگهداری و شستشوی پارچه‌های ابر و بادی

نگهداری راحت و شستشوی پارچه‌های ابر و بادی یکی از ویژگی‌های مثبتی است که آنها را در بین مردم محبوب کرده است. یکی از مزایای این پارچه‌ها عدم نیاز به اتوکشی است. به دلیل لختی و حالت ریزشی که دارند، پارچه‌های ابر و بادی به‌ندرت چروک می‌شوند. همچنین، این پارچه‌ها به دلیل کم بودن الیاف پنبه‌ای در ساختار خود، آبرفت خاصی ندارند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این پارچه‌ها، سرعت بالای خشک شدن آنها است. بهتر است برای افزایش عمر پارچه‌های ابر و بادی، از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم برای خشک کردن آنها خودداری کنید. از طرفی، شستشوی زیاد پارچه‌های ابر و بادی ممکن است منجر به پرز دار شدن آنها شود.

پارچه‌های ابریشمی

پارچه‌های ابریشم، به عنوان یکی از پارچه‌های لوکس، در بازار و همچنین به عنوان گزینه ای با کیفیت و ظاهری دلنشین و متفاوت شناخته می‌شوند. این نوع پارچه به دلیل سبکی و راحتی که دارد، جلوه‌ی بسیار زیبایی ایجاد می‌کند و بنابراین برای استفاده در فصل تابستان، به عنوان پارچه‌ای خنک و مناسب معرفی می‌شود. با این حال، باید ذکر کنیم که خنکی پارچه‌های ابریشم نسبت به پارچه‌های نخی و کتان کمتر است. از طرفی، قیمت این نوع پارچه نسبتاً بالاست و آنها به سرعت لکه‌دار می‌شوند.

نگهداری و شستشوی پارچه ابریشم

پارچه ابریشم یکی از پارچه‌هایی است که به دلیل مقاومت خود مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما مقاومت آن در برابر تماس با آب کاهش می‌یابد. بنابراین، هنگام شستشوی پارچه‌های نازک مانند ابریشم، باید از قرار دادن آن‌ها در کنار پارچه‌های ضخیم مانند جین خودداری کرد. همچنین، برای افزایش عمر لباس‌ها و پارچه‌های ابریشمی و جلوگیری از رفتن رنگ، باید از شوینده‌های ملایم و آب سرد استفاده کرد. بهتر است پارچه ابریشمی را با دست شسته و از قرار دادن آن در زیر آفتاب مستقیم خودداری کرد؛ زیرا پارچه‌های ابریشمی به حرارت و نور مستقیم حساس هستند. همچنین، اتوکشی برای این پارچه نیازمند دقت بسیار است؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان از اتو استفاده نکنید یا پارچه را به خشکشویی مطمئن بسپارید.

پارچه شانتون

پارچه شانتون یکی از پارچه های محبوب در فصل تابستان است. این پارچه با الیاف درشت ساخته می شود و به راحتی هوا را از خود عبور می دهد. در گذشته، این پارچه از الیاف ابریشمی تهیه می شد، اما امروزه از الیاف پلی استر و اکرولیک استفاده می شود. شانتون یک پارچه استوار است و به ندرت چروک می شود، بنابراین مناسب برای مانتوهای تابستانی است. قیمت پارچه های شانتون نیز مناسب است.

نگهداری و شستشوی پارچه شانتون

راحتی در نگهداری و شستشوی پارچه شانتون، یکی از ویژگی‌های مثبت این نوع پارچه است که عدم آبرفت آن را شامل می‌شود. برای افزایش دوام این پارچه، توصیه می‌شود از شوینده‌های بدون آنزیم و دمای پایین آب استفاده نمود. در صورتی که هنگام شستشوی لباس با استفاده از پارچه شانتون، لباس را پشت و رو کنیم، ساییدگی پارچه کمتر می‌شود و عمر لباس نیز افزوده می‌شود. به دلیل اینکه پارچه شانتون به‌طور کلی کمتر چروک می‌شود، معمولاً نیازی به اتوکشی ندارد. همچنین، تماس با دمای بالا بر روی پارچه بهتر است اجتناب شود. هنگام خشک کردن لباس شانتون نیز بهتر است از قرار دادن آن در معرض آفتاب مستقیم خودداری کنیم.

جمع بندی

در بازار، انواع پارچه‌های مختلفی برای لباس‌های فصل تابستان وجود دارد. در این بین، برخی از پارچه‌ها، از سایرین بیشتر استفاده می‌شوند. در این مقاله، سعی کرده‌ایم به معرفی این پارچه‌ها و نکات مهم در مورد شستشوی پارچه‌های تابستانی بپردازیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت کافی برده باشید.

نویسنده: رضا مقدم