به یاد خدا

خرید پارچه لینن در فصول گرم، به خصوص تابستان، یک انتخاب مناسب است. بافت این پارچه دارای منافذی است که به هوا اجازه می دهد به راحتی عبور کند و سطح پوست را خنک نگه دارد. این پارچه برای ساعات گرم روز و استفاده در مناطق گرم، بسیار مناسب است. در این مقاله، با راهنمای خرید و ویژگی های پارچه لینن، در خدمت شما هستیم.

ویژگی مهم پارچه لینن

پارچه لینن به دلیل شرایط خاصی که دارد، می‌تواند گرما را از خود خارج کرده و به پوست اجازه تنفس کشیدن را بدهد. از طرفی، باید به این نکته اشاره کرد که این پارچه با وجود خواص خود در برابر چروک شدن، بسیار مناسب است و زیرا به راحتی می‌توان آن را از روی پارچه حذف کرد. در صورت چروک شدن پارچه لینن نگران نباشید؛ چروک‌های این پارچه با دست خیس به راحتی حذف می‌شوند.

پارچه لیننبعضی از خصوصیات پارچه لینن شامل سبک بودن بافت، قابلیت جذب و دفع رطوبت بالا، خاصیت چروک پذیری و رفع چروک بالا و خنک بودن لباس ها هستند. بافت پارچه لینن به خاطر تراکم کمی که دارد، سبک است و وزن زیادی ندارد. این بافت منفذها و نقاط خالی زیادی در خود دارد که باعث می شود رطوبت بالایی را جذب کند. اگر پارچه در معرض جریان باد باشد، سرعت خشک شدن آن بیشتر می شود. بافت پارچه لینن به راحتی چروک می شود، اما همچنین به راحتی چروک آن را می توان حذف و صاف کرد. با توجه به وجود منفذهای زیادی در پارچه لینن، لباس هایی که از آن ساخته می شوند، خنک هستند و برای فصول و روزهای گرم سال مناسب هستند.

روش تولید پارچه لنین چیست؟

لینن به عنوان یک پارچه تخت باف از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در ماشین آلات تخت باف تولید می شود. پارچه لینن به راحتی با استفاده از الیاف سلولزی و طبیعی داخل ساقه کتان تولید می شود. این روش شامل جداسازی الیاف سلولزی از بخش چوبی ساقه کتان با کمک مواد شیمیایی است. قبل از مرحله ریسیدن نخ‌ها، مواد شیمیایی باید شسته شوند تا از باقی ماندن مواد سمی و شیمیایی روی الیاف جلوگیری شود. از آنجا که پارچه های لینن از الیاف طبیعی ساخته می شوند هنگام رنگرزی پارچه آن ها از رنگ های رآکتیو استفاده می شوند. کتان به عنوان ماده اولیه تولید این پارچه، در برابر گرما مقاومت کمی دارد و باید آن را در دوره سرد سال کاشت و رشد داده شود. در حال حاضر، کشورهای اروپایی مانند فرانسه و هلند به دلیل آب و هوایی خنک و مناسب در اسفندماه، کشت کتان را بیشتر انجام می دهند و برداشت گیاه در گرمای مرداد صورت می گیرد.

نکته مهم دیگر درباره تولید پارچه لینن این است که الیاف سلولوزی لازم برای آن، تنها در ساقه کتان موجود نیست؛ بلکه تمام بخش‌های گیاه کتان، شامل ریشه، ساقه و برگ‌ها، حاوی میزان قابل توجهی الیاف سلولوزی هستند. به همین دلیل، گیاه به صورت کامل با ریشه برداشته می‌شود تا از تمام قابلیت آن برای استخراج الیاف سلولوزی و تولید پارچه استفاده شود. در نهایت، پس از جداسازی، الیاف قابل استفاده در رشته‌های نازک بصورت خمیری درامده و برای ریسندگی آماده می‌شوند. همچنین پس از ریسیدن، نخ‌ها پیچیده شده و برای تولید انواع پوشاک، محصولات بافندگی خانگی و محصولات نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قبل از خرید پارچه لنین به چه مواردی باید دقت کرد؟

قبل از خرید پارچه لینن، به کاربردهای آن توجه کنید! پارچه لینن به دلیل سبک و خنک بودن و همچنین قابلیت جذب و دفع رطوبت، در بسیاری از پوشیدنی ها استفاده می شود. برای مثال میتوان به کت های لینن اشاره کرد. انواع کت های مجلسی یا معمولی از پارچه لینن بدست می آیند. این کت ها مناسب فصل گرم سال هستند و به دلیل سبک بودن، وزن آنها بدن را اذیت نمی کند. البته لازم به ذکر است که بافت کت های تهیه شده از پارچه لینن، در برابر چروک شدن، مقاوم نیست و از طرف دیگر به سادگی می توان چروک های آن را برطرف کرد.

در تولید پوشاک از پارچه لینن چه مواردی مهم است؟

تهیه مانتوهای لینن از پارچه لینن تولید می شوند. از این پارچه به سادگی می توان برای دوخت انواع مانتو استفاده کرد. مانتوهای تهیه شده از پارچه لینن سبک بوده و منفذهای بافت آن، با رد و بدل کردن جریان هوا، از عرق کردن بدن جلوگیری می کنند. از طرفی نازک بودن جنس لینن سبب شده تا به اندازه کافی حالت اتوی خود را حفظ نکنند.
تولید لباس با استفاده از پارچه لینن، که از کتان به دست می آید، بسیار مناسب است. این پارچه قابلیت استحکام کافی را دارد و با رعایت مراقبت های لازم، می تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد. شلوارهای کتان، پیرهن های کتان و سایر انواع لباس با استفاده از پارچه لینن تولید می شوند.

تهیه انواع حوله از پارچه لینن نیز از موارد استفاده آن است. به دلیل داشتن الیاف با قابلیت جذب بالا، یکی از بهترین گزینه ها برای حوله های حمام و پوشش پارچه های لینن می باشد. همچنین، این حوله ها به راحتی قابل شستشو و پاک شدن هستند. خاصیت سریع خشک شدن این پارچه ها موجب می شود که نم درون بافت حوله لینن، در کوتاهترین زمان ممکن خشک شود.

تولید انواع ملحفه از پارچه لینن نیز یکی دیگر از کاربرد های گسترده ی آن است. ملحفه­ ها به خاطر اینکه با گرما و حرارت بدن در تماسند، نیاز دارند که در برابر این گونه پدیده ها مقاومت باشند و کیفیت خود را از دست ندهند. ملحفه هایی که از پارچه لینن به دست می آیند، به راحتی در برابر گرما و رطوبت بدن مقاومت نشان داده و رنگ خود را حفظ می کنند. از طرفی این محصولات، نم خود را به راحتی از دست داده و خشک می شوند.

انواع پارچه لینن را بشناسید

انواع پارچه لینن علاوه بر اینکه از کتان به عنوان ماده اصلی تولید شده‌اند، از مواد دیگری نیز مانند پنبه و پشم بدست می آیند. بنابراین، این پارچه‌ها بر اساس ماده اصلی تولید، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. همچنین، هر نوع مواد استفاده شده در بافت این پارچه باعث می‌شود خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی در پارچه لینن شکل گیرند.
پارچه لینن پنبه‌ای، بهترین انتخاب برای تابستان است. این نوع لینن باعث انتقال گرما نمی‌شود و بنابراین در روزهای گرم تابستان، بهترین گزینه است. همچنین، پارچه لینن پنبه‌ای مقاومت بسیار خوبی در برابر سائیدگی دارد و می‌توانید به عمر مفید و مقاومت بیشتر آن اعتماد کنید. علاوه بر این، آبرفت پارچه لینن پنبه‌ای نیز بسیار کم است و به خاطر خاصیت کشسانی بیشتر آن، پس از خرید پارچه لینن، بهتر است آن را بشویید تا آبرفت پارچه کاملا انجام شود و سپس به برش و دوخت لباس بپردازید.

پارچه لینن نخی، نیاز به اتوی زیاد دارد. این پارچه زیرمجموعه لینن است و بسیاری از مزایای آن را دارد؛ اما درعین‌حال با قرار گرفتن در معرض گرما، چروک می‌شود. به همین دلیل اگر لباسی با این پارچه دوخته باشید، باید دائما در حال اتوکاری باشید. البته این موضوع به‌نوعی عیب پارچه لینن نخی محسوب می‌شود؛ اما دلیلی ندارد که همه لباس‌های ما اتوکشیده و صاف باشند. گاهی اوقات یک لباس با چروکی طبیعی بسیار زیباتر دیده می‌شود.

پارچه لینن کتان دارای سطحی کاملا صاف و براق است که نمایی زیبا و جذاب به لباس می‌بخشد. این پارچه دارای آهار مناسبی است و لباس‌هایی که با آن دوخته شده‌اند نیز ایستایی خوبی دارند. همچنین، شستشوی این پارچه بسیار ساده و سریع است و چروک پذیری آن نیز تقریبا مشابه دیگر پارچه‌های لینن است و تفاوت چندانی با آن‌ها ندارد.

پارچه لینن پشمی یک متریال گرم و بافتی است که در زمستان برای تهیه قالیچه و در منسوجات پارچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه باعث حفظ تعادل دمایی بدن می‌شود و در فصل زمستان از انتقال گرمای بدن جلوگیری می‌کند. همچنین در تابستان نیز این پارچه گزینه‌ای ایده‌آل است، زیرا گرما را به درون بافت خود انتقال نمی‌دهد. پارچه لینن پشمی رطوبت را به خوبی جذب کرده و آن را تبخیر می‌کند، بنابراین از لکه‌های عرق روی لباس جلوگیری می‌کند. استفاده از پارچه لینن پشمی در فصل زمستان بیشتر است، اما در تابستان نیز می‌توان از آن استفاده کرد تا از گرمای زیاد در محیط جلوگیری شود.

الیاف پارچه لنین از چه ساخته شده؟

قبل از خرید پارچه لینن، باید بدانید که این پارچه از چه الیافی ساخته شده است. پارچه لینن که گاهی به اشتباه به عنوان پارچه لنین شناخته می‌شود، از الیاف گیاه کتان یا فلاکس ساخته می‌شود. گیاه کتان بیشتر در مناطق حاشیه دریای مدیترانه و همچنین در مناطق آسیای مرکزی رشد می‌کند. این گیاه دارای گل‌هایی است که عمر کوتاهی دارند و کمتر از نصف روز زنده می‌مانند.

آگاهی از درصد ترکیبات پارچه لینن قبل از خرید، امری مهم و ضروری است. پارچه لینن یا همان پارچه کنف که به اشتباه آن را پارچه لنین می‌نامند، برای فصل تابستان مناسب است. برای تهیه پارچه لینن مرغوب، باید از مواد اولیه‌ای مانند ۷۰ درصد پنبه یا کتان، ۲۰ درصد ویسکوز و ۱۰ درصد پلی استر استفاده شود. اما پارچه لینن نامرغوب از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر، بدون استفاده از ویسکوز تهیه می‌شود. پس قبل از خرید پارچه لینن، بهتر است به درصد ترکیبات آن توجه کرده و پارچه مرغوب را انتخاب کنید.

قبل از خرید، از نحوه اتو کردن پارچه لینن مطلع شوید!

برای اتوکردن پارچه لینن، اتو را در حالت بخار قرار داده و دمای آن را در حد متوسط قرار دهید. حتماً قبل از تماس اتو، پارچه را مرطوب کنید. استفاده از اسپری یا افشانه آب برای مرطوب کردن بافت پارچه مناسب‌تر از پاشیدن آب با دست است. بهتر است ابتدا پشت قسمتی که می خواهید اتو کنید را مرطوب کرده و سپس رویه مقابل آن را آب پاشی نمایید. برای اتو کردن لباس‌های تهیه شده از این پارچه، لازم است آن‌ها را به صورت پشت و رو اتو کنید تا دمای ناشی از اتو، رنگ آن‌ها را تغییر ندهد. مخصوصاً زمانی که پارچه شما رنگ تیره‌تری دارد. برای اینکه بعد از اتو کردن، پارچه لینن چروک نداشته باشد، حتماً از بخار استفاده نمایید. البته برای اطمینان از اینکه پارچه در هنگام اتو کردن آسیب نمی‌بیند، به برچسب پارچه دقت کنید.

شستشوی پارچه لنین

قبل از خرید پارچه لینن، بهتر است اطلاعات لازم درباره نحوه شستشوی آن را کسب کنید. پارچه های لینن آب زیادی جذب می کنند و در زمان شستشو سنگین می شوند. بنابراین، در هنگام شستن آنها، فضای خالی بیشتری برای آنها در نظر بگیرید و بهتر است آنها را از بقیه لباس ها جدا کرده و با هم شستشو دهید. همچنین، برای شستن از آب داغ استفاده نکنید و از آب ولرم و سرد استفاده کنید. پس از شستشو، لباس های لینن را بلافاصله آویزان کنید و اگر در خشک کن لباسشویی آویزان کنید، دیگر نیازی به اتو کردن ندارند. همچنین، برای اتو کردن لباس های لینن، بهتر است آنها را در حالت نیمه خشک اتو کنید تا نیازی به استفاده از آب پاشی نباشد.

مزایای پارچه لنین

مزایایی که در مورد پارچه لینن باید قبل از خرید آن بدانید، این است که الیاف لینن به دلیل داشتن خاصیت رطوبت زدایی بالا، بسیار خنک و مناسب برای مکان هایی با هوای گرم هستند. همچنین، پارچه لینن به دلیل توانایی در دفع تعرق بدن، می تواند پوست بدن را شاداب و تازه نگه دارد. بافت پارچه لینن، به خوبی هوا را عبور داده و بنابراین می توان از آن در هوای شرجی نیز استفاده کرد. الیاف لینن به راحتی شسته شده و زود خشک می شوند. یکی از خاصیت های جالب پارچه لینن، نرم و دلپذیرتر شدن آن پس از شستن است. چروک های موجود در لباس های لینن نیز با مرطوب کردن بافت پارچه، با دست برطرف شده و صاف می شوند.

 

نویسنده: رضا مقدم