به یاد خدا

ما در مقاله های قبلی درباره مراحل تولید پارچه به ترتیب درباره الف)ریسندگی ب)بافندگی ج)رنگرزی عبور کردیم و در این مقاله نیز میخواهیم به مرحله آخر از تولید پارچه یعنی تکمیل پارچه بپردازیم تا شما عزیزان علاقمند در مورد مشاوره برای تولید پوشاک به اطلاعات مورد نیاز خود بیشتر تسلط پیدا کنید.

تکمیل پارچه چیست؟

در فرایند تولید پارچه قسمت آخر آن که بعد از رنگرزی به آن پرداخته میشود را عملیات تکمیل پارچه می گویند. البته عملیات تکمیل پارچه برای مصرف کننده عادی می تواند چندان قابل درک نباشد. اما برای کارآفرینان حوزه پوشاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بطوریکه تولید کننده پوشاک باید با شناخت کافی نسبت به تکمیل پارچه اقدامات لازم را انجام دهد.

در حقیقت تکمیل پارچه را که آخرین فرایندی است که بعد از رنگرزی برای پارچه اتفاق می افتد می توان به دو قسمت تقسیم بندی کرد:

  • الف) تکمیل های ضروری
  • ب) تکمیل های غیر ضروری

 

در تکمیل های ضروری پارچه در نهایت بعد از رنگرزی باید فیکسه شود که این عملیات در پارچه های گردبافت به واسطه ی دستگاه کامپکت انجام می شود. در صورت داشتن آبرفت پارچه باید توسط دستگاهی به نام وکو آبرفت آن را بگیریم. البته باید بدانید که الیاف مصنوعی دارای آبرفت نیستند پس در مواردی که از این الیاف استفاده می شود این فرایند نیز نیاز نیست.

کاهش آبرفت پارچه

شایان ذکر است که در کل دنیا آبرفت الیاف طبیعی تا ۲% قابل چشم پوشی بوده زیرا هیچ دستگاه و تکنولوژی تا کنون قادر نبوده تا این میزان آبرفت را از بین ببرد و آن را زیر ۲ درصد بیاورد.

در مورد الیاف مصنوعی نیز فرآیند تکمیل ضروری پارچه به نام استنتر می باشد. در این فرآیند الیاف مصنوعی و پارچه های الیاف مصنوعی را اصطلاحا فیکسه می کنند. دانستن درباره این فرایند نیز خالی از لطف نیست. دستگاه استنتر پارچه را بصورت عرضی باز و تک لا تکمیل می نماید. ما در مقاله بعدی تلاش میکنیم تا به تکمیل های غیر ضروری که باعث بالا رفتن کیفیت پارچه می شود بپردازیم.

نویسنده: رضا مقدم