به یاد خدا

صنعت تولید پوشاک در ایران از جمله صنایعی است که با تاریخچه و قدمت قابل توجهی در کشور وجود داشته و مورد توجه صنعتگران بسیاری بوده است. کارآفرینان زیادی برای شروع و برپایی کسب و کار خود با توجه به پتانسیل بالای این تجارت به تولید پوشاک و احداث تولیدی لباس فکر میکنند و به آن علاقه دارند.

برای تولید پوشاک در مرحله اول باید شناخت نسبی به پارچه و انواع آن داشت که شامل موارد زیادی است که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

  • نوع نخ
  • نوع بافت
  • نوع رنگرزی
  • نوع تکمیل پارچه می باشد.

اهمیت کسب علم و تجربه کافی در تولید لباس

شایان ذکر است، که این موارد به قدری متنوع، وسیع و علمی می باشد که رشته دانشگاهی برای هر کدام از این گروه ها تشکیل شده است و در شاخه های مهندسی نساجی در گرایش های مختلف تدریس میگردد. ما در این مقاله سعی میکنیم به صورت مختصر و ساده برای جوانان جویای دانش در این زمینه توضیحاتی ارائه کنیم.

انواع نخ هایی که برای تولید پارچه پوشاک مناسب است عبارتند:

اهمیت نخ پنبه در تولید پوشاک

محبوب ترین نخ برای تولید پوشاک می باشد که از لیف های پنبه تشکیل شده و از پیوستن لیف ها، الیاف پنبه بدست می آید و از تنیده شدن الیاف پنبه، نخ پنبه در مرحله ریسندگی بوجود می آید. شایان ذکر است، که هر چه طول لیف پنبه بیشتر باشد نخ با کیفیت بهتری خواهیم داشت و خالی از لطف نیست که بدانیم کشور عزیزمان ایران از نظر کیفیت لیف پنبه بعد از کشور مصر دارای بهترین کیفیت می باشد.

عمده تولید پنبه در دنیا برای کشورهای مصر، آمریکا، ایران، ازبکستان و هند می باشد که هند دارای ضعیف ترین کیفیت است.

استفاده از نخ پنبه
نخ پنبه

انواع دیگر نخ و نخ های غیر طبیعی و ترکیبی

از انواع دیگر نخ ها می توان به نخ های غیر طبیعی مانند نخ پلی استر ، نخ اسپان، فلامنت و غیره نام برد که از مشتقات پتروشیمی می باشد. انواع دیگر نخ ها نیز نخ های ترکیبی الیاف طبیعی و مصنوعی می باشد که از نمونه های آن میتوان به نخ پلی استر پنبه یا پنبه پلی استر اشاره کرد که در نخ های ترکیبی هرگاه نام نخی اول بیاید قالب حجم آن نخ از آن ماده تشکیل گردیده است.

به عنوان مثال: پنبه پلی استر دارای ۶۵ درصد پنبه و ۳۵ درصد پلی استر می باشد.

امید است این توضیحات مقدماتی دریچه کوچکی به علم ریسندگی برای کارآفرین های جوان باز نماید.

 

نویسنده: رضا مقدم