به یاد خدا

در این مقاله می خواهیم به یکی از نرم افزار های طراحی لباس بپردازیم. در این نرم افزار های طراحی پوشاک و لباس همانطور که قبلا هم گفته شد، مسئله ی مهم این است که این نرم افزار ها به کمک طراح آمده تا طراح بتواند بهتر و راحت تر طرح مورد نظر را به الگوساز شما تفهیم کرده تا الگوساز برای مراحل تولید بعدی اقدام نماید.

یکی از همین نرم افزار های طراحی لباس و پوشاک را میتوان نرم افزار معروف کمپانی ادوبی به نام ایلوستریتور دانست. این نرم افزار با توجه به آنکه اصولا یک نرم افزار طراحی وکتور یا برداری می باشد برای هر گونه طراحی مناسب بوده و طراحان پوشاک نیز از آن بهره می برند. در ادامه مقاله می خواهیم به این نرم افزار بیشتر بپردازیم.

تاریخچه ی نرم افزار ایلوستریتور

درباره ایلوستریتور یا همان ادوبی ایلاستریتور و شهرت آن باید گفت این نرم افزار دارای تاریخچه ای نسبتا طولانی در زمینه کار طراحی است. شرکت ادوبی یک شرکت آمریکایی کالیفرنیایی است که در ۳۸ سال پیش در سیلیکون ولی تاسیس گردید. این شرکت بزرگ را به عنوان سرآمد تولید کنندگان نرم افزار های طراحی می شناسند که برای کار طراحی انواع محتوا از قبیل صوت تصویر عکس ویدیو انیمیشن موشن گرافی و انواع طراحی های نرم افزاری فعالیت میکند.

خصوصیت های نرم افزار ایلاستریتور در طراحی مد و پوشاک

اما اهمیت نرم افزار ایلاستریتور در طراحی برداری آن است که همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، طراحی برداری یا وکتور بیسد باعث میگردد تا طرح ها به صورت مجموعه ای از بردار های ریاضی به کامپیوتر معرفی گردد و رایانه آن ها را به صورت معادلات ریاضی ذخیره و تولید میکند. این به معنی آن است که شما میتوانید به عنوان یک طراح هر قسمت از طرح خود را به صورت جداگانه تغییر داده و آن ها را با کشیدگی یا خمش بیشتر یا کمتر به آن چیزی که در ذهن دارید نزدیک کنید. این امر در تولید پوشاک بسیار به کار طراح مد می آید.

طراحی مد به کمک ایلوستریتوراین مسئله مزیت دیگری نیز دارد که بسیار به گرافیست ها می تواند کمک کند. این ویژگی فوق العاده از آن جایی مهم است که عموما اگر با نرم افزاری مانند فتوشاپ کار کرده باشید که به عنوان یکی از نرم افزار های دسته ی بیت مپ شناخته میشود حتما دیده اید که در اثر بزرگ کردن عکس ها و طرح ها کیفیت آن ها به شدت افت میکنند. این مسئله در نرم افزار های دسته ی وکتور بیسد حل شده است زیرا کامپیوتر این طرح ها را بصورت نمودار های ریاضی ذخیره و تولید میکند بنابراین با بزرگ کردن آن ها از کیفیت آن ها کاهیده نمیگردد.

نرم افزار ایلاستریتور به دلیل ویژگی User Friendly یا کاربرپسندی بالایی که دارد برای گروه خاصی از طراحان تولید نگردیده است برای مثال عموما گرافیست هایی که طراحی لوگو می کنند یا طرح های تجسمی مانند خلق کاراکتر های متنی و فونت ها یا آیکون ها و همین طور برای تولید کاراکتر های دوبعدی که در انیمیشن ها استفاده می شوند نیز کاربرد وسیعی دارد.

اهمیت استفاده از ایلوستریتور در طراحی لباس

به همین دلیل عموما ایلوستریتور را به عنوان ابزار خلق طرح های گرافیکی مد نظر دارند و برعکس فتوشاپ که دارای قابلیت های وسیعی در سر هم کردن طرح ها و ترکیب دارد و آن را ابزار ترکیب می دانند.

خصوصیت دیگر این نرم افزار تولید فایل هایی با حجم بسیار کم می باشد و با توجه به ویژگی قوی این نرم افزار در تغییرات برداری برای طراحان مد به کار می آید که آن ها به راحتی می توانند با کمک این نرم افزار از طرح های قبلی و با کمک آن ها تغییراتی جدید را ایجاد و طرح های نویی را تولید کنند که مناسب سن یا جنسیت دیگری از طرح های اولیه پوشاک باشد. این طرح ها در ادامه فرآیند طراحی مد به طرح های سه بعدی نیز تبدیل می گردند که به تیم تولید کننده پوشاک شما دید بهتری از محصول نهایی می دهد.

تجسم در طراحی پوشاک به کمک ایلاستریتور

همچنین شما قابلیت آن را خواهید داشت که با توجه به خصوصیات پارچه از قبیل جنس پارچه بافت آن و چین و چروک ها و رنگ آن، حتی سایه روشن هایی که روی یک مانکن واقعی اعمال میگردد نیز بتوانید یک تصویر واقعی از آن را داشته باشید. این خصوصیت نرم افزار های کامپیوتری به طراحان مد کمک میکند تا در تولید نمونه های اولیه صرفه جویی فراوانی نموده و از مصرف مواد اولیه بی رویه در کار تولید نمونه های اولیه بکاهند. این امر با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در صنعت پوشاک با توجه به قیمت روزافزون دلار در کشور بسیار می تواند پر اهمیت باشد. همچنین با این کار شما و تیم تولید تان قادر هستید تا از صرف زمان بسیاری جلوگیری نموده و مسیر تولید را به سرعت بپیمایید.

این به معنی آن است که عموما در این نرم افزار ایلوستریتور تیم تولید پوشاک از طراحی مانکن و لباس و الگو های اولیه تولید آن به سرعت به ساخت و اعمال جنسیت و سن و طرح های پارچه و رنگ های گوناگون در کوتاه ترین زمان قابل تغییر و اصلاح باشد و شما می توانید نظر افراد را در این باره جویا شوید.

با کمک ایلاستریتور تیم تولید و بازاریابی می تواند به راحتی به بررسی خصوصیات گوناگون طرح ها و الگوهای پوشاک قبل از تولید آن نماید و بتواند با خصوصیت تصویرسازی به تجسم طرح نهایی آن پرداخت.

نویسنده: رضا مقدم