به یاد خدا

ما در این مقاله می خواهیم به ارتباط بین قیمت دلار و تولید پوشاک داخلی بپردازیم. البته بر خلاف تصورات عامه مردم که قیمت دلار در تولید پوشاک داخلی تاثیر زیادی نخواهد داشت باید بدانید که لیف پنبه یا همان وش پنبه که از مواد اولیه تولید نخ می باشد همانند طلا دارای نرخ جهانی می باشد که نرخ جهانی آن بر اساس دلار تعیین می گردد. حتی وش های پنبه داخلی که در کشور عزیزمان ایران در مزارع جنوب کشور و شمال ایران رشد میکنند هم تحت تاثیر قیمت دلار تغییر قیمت میدهند و قیمت آن ها بر اساس دلار روز محاسبه میگردد.

لیف های پنبه به عنوان مواد اولیه و قیمت دلار

این لیف ها و وش های پنبه که به کارخانجات تولید پارچه فروخته میشوند به عنوان مواد اولیه ای که در تولید پارچه استفاده می گردد توسط تولید کننده به عنوان هزینه های دلاری محاسبه شده و در نتیجه قیمت روز دلار و ارز های خارجی در قیمت پارچه تاثیر زیادی دارد.

در حقیقت ۷۵% از هزینه تولید پوشاک مربوط به پارچه ای که با آن لباس تولید میشود می باشد و باید توجه داشت که تغییر قیمت دلار به ناچار روی قیمت تولید پارچه و لباس و پوشاک تاثیر زیادی دارد.

قیمت دلار و تاثیر آن بر پوشاک و لباسنرخ حقوق و دستمزد و تاثیر آن روی قیمت پارچه

همچنین بالا رفتن نرخ ارز با ایجاد تورم برای قشر کارگر و کارمند رندگی را سخت تر از گذشته کرده و در نتیجه نرخ حقوق و دستمزد آن ها در ابتدای هر سال رشد چشمگیری خواهد داشت. بر همین اساس غیر از هزینه ی مواد اولیه ای که در تولید پارچه محاسبه میگردد هزینه سربار تولید نیز به تبع آن افزایش می یابد.

راهکار کنترل ضرر و زیان برای تولید کننده پوشاک

از دیدگاه تولید کنندگان پوشاک هم نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم با افزایش قیمت مواد اولیه جایگزین های آن برای تولید کننده ی نوپای ما دشوار تر میگردد. اما از دیدگاه اینجانب باید بگویم سرمایه یک تولیدی مشخص بوده و میزان سرمایه یک تولیدی پوشاک عموما بستگی به میزان پارچه ای که میتواند برای تولید آماده کند دارد. این میزان از موجودی پارچه، برای یک تولید کننده فارغ از قیمت دلار و نوسانات ارز و به تبع آن پارچه باید همیشه در انبار تولید کننده وجود داشته باشد.

این کار کمک میکند تا در نوسانات بازار ارز و دلار دچار ضرر و زیاد نگردد و با بالا و پایین شدن قیمت دلار کمترین میزان ضرر را تحمل نماید.

نویسنده: رضا مقدم