به یاد خدا

لاکرا بیشتر در پارچه های گردباف مورد استفاده قرار میگیرد. ما با استفاده از لاکرا میتوانیم میزان کشسانی پارچه را افزایش دهیم.

نکات استفاده از لاکرا در تولید پوشاک

البته تولید کننده عزیز باید بداند که زمانی ما از پارچه های لاکرا دار استفاده میکنیم باید به چند موضوع مهم توجه کنیم. اول اینکه لاکرا جزو مواد اولیه ی بسیار گران قیمت میباشد و میزان استفاده از آن در پارچه باید توجیه اقتصادی و کاربرد درستی در آن داشته باشد. برای مثال از لاکرا عموما در مدل های جذب یا چسبان استفاده میشود. برای مثال می توان به تاپ های ورزشی اشاره نمود.

تولید پوشاک با لاکرا و دلایل استفاده از آن

اما به دو دلیل نمیتوان از لاکرا برای مدل های آزاد تر استفاده کرد. اول اینکه هزینه پارچه ی لاکرا عموما سه برابر بهترین پارچه ی نخ پنبه می باشد و دوم اینکه به دلیل سنگین تر بودن لاکرا پارچه های آن طول به کیلوی بسیار پایینی دارند. بنابراین تولید کننده عزیز باید بداند که برای لباس ها و پوشاک با کشسانی بالا و مدل های جذب و کوچکتری انتخاب نماید.

نخ لاکرا
نخ لاکرا

انواع بافت لاکرا در پارچه های گردباف

به دو صورت میتوان لاکرا را در پارچه های گردباف به کار برد. روش اول اینکه بصورت یکی در میان از نخ آن استفاده نمود که در این روش مصرف لاکرای ما در کل پارچه معادل ۳ درصد میشود. روش دوم اینکه هم در طول و هم در عرض بافته میشود که به این روش تیپ لاکرا می گویند. در این روش اما نهایتا استفاده از لاکرا در پارچه معادل ۶ درصد میباشد.

انواع نخ های لاکرا از نظر ابعاد

تمامی نخ ها از نظر قطر دارای یک شماره یا نمره می باشد. برای مثال میگوییم لاکرای ۲۰
قابل ذکر است که برعکس نخ پنبه هر چه عدد کمتر میشود نخ لاکرای نازک تری خواهیم داشت. مثلا نخ لاکرای ۲۰ نازک تر از نخ لاکرای ۳۰ می باشد. در صورتی که در نخ پنبه هر چه نمره ی نخ بالا می رود ضخامت آن کمتر میشود و نخ نازک تری خواهیم داشت.

نویسنده: رضا مقدم