به یاد خدا

سبک و استایل لباس و مد گرانج (grunge) یکی از جریانات موسیقی و فرهنگی است که در دهه ۹۰ میلادی در شهر سیاتل آمریکا شکل گرفت و به سرعت در سراسر جهان پخش شد. این سبک موسیقی با تلفیق عناصر راک، پانک، هوی متال و ایندی راک ایجاد شد و بزرگ ترین نماینده های آن گروه های نیرانا، پرل جم، ساند گاردن و الیس این چینز بودند.

در این پست وبلاگ، قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید با الهام از سبک مد گرانج، لباس‌های خود را انتخاب کنید و به روز رسانید. البته سبک مد گرانج فقط به معنای پوشیدن لباس های کثیف، بی ریخت و پاره و با نماد های بیرحم نیست. بلکه یک حالت غیر رسمی، خلاق و خودباور دارد که شما می توانید با توجه به شخصیت و سلیقه تان می‌توانید آن را تطبیق دهید.

سبک گرانجمعناشناسی مد گرانج

سبک مد گرانج عموما با تأکید بر مخالفت و ایجاد کنتراست با جریانات لوکس به نمایش دادن یک حالت بی تفاوت، غیر رسمی، کثیف و نامرتب در پوشش می‌پردازد. این سبک لباس به عنوان یک عکس‌العمل به فشن های براق، رنگارنگ و با قیمت بالای دهه ۸۰ مطرح شد و به عنوان یک نشانه از اعتراض به تجارت گرایی، مصرف گرایی و تبعیض های اجتماعی که در جامعه آمریکای دهه نود دیده می شد ایجاد شد.

برخی از ویژگی های سبک مد و لباس گرانژ عبارتند از:

  •  استفاده از رنگ‌های تیره، خاکستری، سبز تیره و قهوه ای که با رنگ‌های روشن و شاد سبک‌های دیگر مخالفت می‌کنند.
  • استفاده از لباس‌های فرسوده، پاره، کثیف و کشیده که نشان‌دهنده بی‌اعتنایی به ظاهر و عدم تابع بودن از قوانین مد هستند.
  • استفاده از لباس‌های لایه‌لایه، مانند پیراهن کارو، تی‌شرت، سوئت‌شرت، کاپشن و کلاه که علاوه بر راحت بودن، به دلیل آب و هوای بارانی و سرد شمال غرب آمریکا نیز منطقی بودند.
  • استفاده از جین فاتح، شلوار کتان، شلوار کارگری، شلوار های جین زاپ دار و شلوار گشاد که همگی لباس‌های مقاوم، راحت و اقتصادی هستند.
  • استفاده از کفش های بوت، کتانی، دُک مارتینز و کانورس که عموما با لباس‌های دست دوم گروپ هماهنگ بودند.
  • استفاده از جواهرات ساده، مانند حلقه، دستبند، گوشواره و گیره مو که بعضاً خود ساخت یا خود طراحی بودند.
  • استفاده از آرایش کم و طبیعی که نشان‌دهنده عدم تلاش برای جذاب شدن و علاقمندی به خود بودن بود.

برای مثال، برای داشتن یک استایل مد گرانژ شما می‌توانید یک تی‌شرت ساده سفید را با یک پیراهن چهارخانه قرمز و مشکی ترکیب کنید و روی آن یک کاردینال سبز زیتونی بپوشید. سپس یک جین تیره را با چسبان بلند بپوشید و با یک جفت بوت مشکی کامل کنید. در نهایت با استفاده از چند دستبند فلزی و گردنبند با آویز صلیب، ظاهر خود را به سبک گرانژ به روز کنید.

فرهنگ منطبق بر گرانج چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله صحبت کردیم، سبک مد و لباس گرانج یکی از جریانات موسیقایی و فرهنگی کشور آمریکا است که در دهه ۹۰ میلادی در شهر سیاتل واقع در همین کشور شکل گرفت. این سبک با تأثیر از موسیقی پانک، هارد راک و هوی متال، صدایی نو و خشن را در صنعت مد و فشن به وجود آورد که با نارضایتی و بی تفاوتی نسل جوان نسبت به جامعه آن روز همخوانی داشت.

این سبک موسیقی به زودی باعث شد که سبک مد و لباس گرانج نیز متولد شود و از آنجا که این سبک با تقلید از ظاهری نو و بر اساس نوع پوشش نوازندگان گروه‌های گرانج در آمریکای دهه نود، پیدایش یافت. سبک لباس و مد گرانج با تأکید بر نشان دادن ‌بی تفاوتی نسبت به ظاهر و عدم اهمیت دادن به لباس های لوکس، با استفاده از لباس های راحت، ساده و ارزان، با سبک‌های دیگر مد که بر روی زیبایی، شکوه و قدرت تمرکز داشتند، تضاد دارد.

مد گرانژ و استایل گرانج چیستخواستگاه جامعه امروز و این سبک فشن

با آن که سبک فشن و لباس گرانج که از دهه‌ی ۹۰ میلادی در آمریکا شکل گرفت، هنوز هم در بین نسل جوان محبوبیت فرآوانی دارد. امروزه نیز تولید کنندگان بسیاری گرایش دارند تا از این سبک و با الهام از خوانندگان موسیقی راک و پانک دهه نود میلادی آمریکا به تولید لباس های جذاب بپردازند. از آنجا که سبک مد گرانج عموما بیانگر یک حالت غیررسمی، ساده و بی تکلف است می توان با استفاده از لباس های ارزان قیمت از این سبک پیروی کرد.

به طور کلی می توان گفت، گرانژ به معنای کثیف، کهنه و پاره است و این سبک لباس پوشی با استفاده از رنگ های تیره، لباس‌های چروکیده، جین‌های پاره و کفش های کتانی برای سبک گرانج استفاده کرد. اما گرانج فقط یک سبک لباس پوشی نیست، بلکه یک فرهنگ و یک زندگینامه است. افرادی که این سبک را پیش می‌گیرند، معمولاً علاقه مند به هنر، موسیقی، فلسفه و انتقاد از جامعه هستند. آن‌ها با لباس پوشیدن به این سبک، نشان می‌دهند که خودشان را از قوانین و الگوهای رایج جامعه مستقل می دانند و به رضایت خودشان از زندگی اهمیت می‌دهند.

چگونه یک استایل مد گرانج داشته باشیم؟

برای داشتن یک ظاهر بر اساس مد گرانج، نیاز به صرف هزینه زیاد یا تلاش بسیار نیست. فقط کافی است لباس های قدیمی و کثیف خود را با هم ترکیب کنید و با موهای درهم و آرایش ساده خود را تکمیل کنید. البته این به این معنا نیست که گرانج یک سبک بدون قاعده است.

بلکه باید بدانید که چگونه رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها و لایه‌های مختلف را با هم ست کنید تا یک ظاهر جذاب و منحصر به فرد داشته باشید. برخی از لباس‌های کلیدی برای داشتن چنین ظاهری عبارتند از: پیراهن چاک دار شده، تی‌شرت های اورسایز با طرح‌های راک و تیره، سوئیشرت های گشاد، جین فرم دار، جوراب شل، کلاه گردنی، عینک آفتابی و دستبند.

برای دیدن نمونه‌های خوب از سبک مد گرانج، می‌توانید به فیلم‌های “سینگل” (۱۹۹۲)، “آخرالزمان” (۱۹۹۵) یا فیلم “جونو” (۲۰۰۷) رجوع کنید. در این فیلم‌ها بازیگران با لباس‌ پوشیدن به سبک گرانژ، شخصیت‌ شان را به خوبی نشان می‌دهند و با محیط داستان هماهنگی دارند. این فیلم‌ ها نشان می‌دهند که گرانج یک سبک زمان‌ دار نیست، بلکه با تغییرات جزئی در هر دوره به روز می‌شود و همچنان مورد پسند جوانان است.

نتبجه گیری

سبک گرانج نشان می‌دهد که مد و لباس نه تنها یک روش برای زیبا شدن است، بلکه یک راه برای ابراز هویت، احساسات و نگرش ‌های فردی است. به عنوان یک خلاصه، می ‌توان گفت که سبک لباس پوشیدن و مد گرانج یک سبک غیررسمی، ساده و بی ‌تکلف است که با الهام از موسیقی راک و پانک شکل گرفته است. افرادی که از این سبک مد و فشن پیروی می کنند عموما فعال های اجتماعی و فرهنگی و اشخاصی هستند که به نظم کنونی جامعه معترض می باشند و خواهان تغییراتی در سبک زندگی لوکس می باشند.

 

نویسنده: رضا مقدم