به یاد خدا

در این مقاله می خواهیم به موضوع رنگ سال و چرایی آن و همچنین نحوه تعیین آن در هر سال بپردازیم. اما قبل از هر چیز شاید ندانید که اصلا رنگ سال در فشن و مد چیست و چه اهمیتی دارد؟

رنگ سال چیست؟

رنگ سال در آغاز هر سال میلادی تعیین میشود و بر اساس آن شرکت های تولید پوشاک بین المللی سعی میکنند در تولید پوشاک به آن اهمیت داده و تولیدات خود را بر اساس آن دیزاین نمایند. بنابراین شما در هر سال میلادی ویترین مغازه ها را مملو از این رنگ خواهید دید. بنابراین تولید کنندگان پوشاک خرد و تازه کار باید به این موضوع اهمیت داده و در هر سال به رنگ سال توجه داشته باشند. زیرا افراد هم به دنبال همین رنگ برای خرید خود میگردند.

رنگ سال چگونه تعیین میشود؟

موسسه ای در آمریکا وجود دارد به نام پنتون یا پانتون که در هر سال از طریق اجرای نظرسنجی های گسترده در میان افراد مختلف با توجه به پیشنهادات مردمی رنگ سال را معرفی میکند. پنتون که به معنی همه ی رنگ هاست در شهر کارلستات واقع در نیو جرسی امریکا می باشد و به دلیل اهمیت این موضوع شهرت پیدا کرده است.

پانتون که هر ساله با برگزاری همایشی به این کار می پردازد از سال ۲۰۰۰ میلادی این کار را آغاز کرده است. جالب است بدانید که این رنگ الزاما رنگ جذاب یا پرفروشی نیست بلکه نماینده ی نگرش خاصی در میان مردم می باشد.

رنگ سال در ایران چیست؟

متاسفانه موسسه ای برای تعیین رنگ سال در ایران وجود ندارد و با توجه به این موضوع که سال شمسی جلالی در ایران رایج است و تقویم ما ایرانیان از دیرباز بر اساس آن بوده شرکت های تولیدی ما در ایران مرجعی برای تعیین رنگ سال ندارند. بنابراین به این موضوع در ایران کم توجهی می شود و یا اینکه از رنگ سال میلادی تبعیت میکنند.

رنگ سال چند بار اعلام می گردد؟

با توجه به این که بیزینس پوشاک فصلی بوده و با شروع هر فصل لباس های ویژه ی آن فصل را باید مردم تهیه کنند رنگ سال نیز باید دو بار در سال تعیین شود. برای این کار موسسه پنتون آمریکا نیز با برگزاری جلسات محرمانه ای در پایتخت اروپا و با شرکت نمایندگان ملل گوناگون کارگروه هایی برای استاندارد رنگ برگزار میکند. آن ها پس از دو روز بررسی و بحث در مورد رنگ ها، در پایان رنگ منتخب خود را اعلام میکنند و مطبوعات نیز به آن توجه کرده و در مجلات از آن استفاده میشود. برای مثال برای تابستان در ابتدای بهار رنگ سال را تعیین میکنند.

نویسنده: رضا مقدم