به یاد خدا

در مقاله قبل در مورد چاپ سیلک که عمده استفاده در صنعت تولید پوشاک از این نوع چاپ می باشد را برای شما به اختصار توضیح دادیم. در این مقاله به تکنیک های دیگری خواهیم پرداخت.

چاپ سابلیمیشن:

چاپ سابلیمیشن در شاخه چاپ های ترانسفر قرار میگیرد. منظور از ترانسفر در چاپ همان جابجایی می باشد که یعنی طرح مورد نظر بر روی کاغذ چاپ شده و به واسطه ی گرما و فشار که بر عهده ی دستگاه پرس می باشد بر روی پارچه منتقل میگردد.

در این قسمت می خواهیم به معایب و مزایای چاپ سابلیمیشن که به اختصار سابلی نیز گفته شده را بپردازیم.

چاپ سابلیمیشن
چاپ سابلیمیشن

مزایای چاپ سابلیمیشن:

از مزیت های این چاپ می توان به دوام خوب آن در شستشو و هزینه های پایین آن و در انتها به استفاده راحت بعد از دوخت لباس اشاره کنیم.

معایب چاپ سابلیمیشن:

بزرگ ترین مشکل چاپ سابلی این است که به هیچ وجه بر روی الیاف طبیعی مانند پنبه و ویسکوز نمی توان آن را اجرا نمود که البته برای جبران این ضعف بزرگ به تازگی از تکنیک DTF که از خانواده ی چاپ ترانسفر می باشد، استفاده می شود.

تکنیک ترانسفر
تکنیک ترانسفر

چاپ DTF چیست؟

چاپ DTF به عنوان یک تکنیک جدید اجرای چاپ ترانسفر مطرح شده و مانند سابلی ضعف اجرای روی الیاف طبیعی را ندارد ولی هزینه بسیار بالایی برای تولید کننده پوشاک ایجاد میکند.
البته مشکلات زیادی در پرینتر های نسل اول این روش وجود داشت که به هیچ عنوان خرید این پرینتر ها رو به تولید کنندگان لباس توصیه نمی کنم.

چاپ های مستقیم:

چاپ مستقیم چاپی است که بصورت مستقیم بر روی پارچه انجام میشود و این به این معنی است که بدون نیاز به کاغذ منتقل کننده یا هر وسیله دیگری انجام میشود. در حقیقت مانند پرینتر های جوهرافشان کاغذ عمل میکند و دارای هد می باشد.

این نوع چاپ مزیت بالایی دارد زیرا علاوه بر کیفیت بالا از نظر طرح و چه در شستشو نتایج خوبی را داشته و دارد. اما مشکل دیگر این روش هزینه ی بالای آن می باشد که فقط برای تولید کنندگان قوی و خاص توصیه میگردد.

نویسنده: رضا مقدم