به یاد خدا

به طور کلی دستگاه کلندر یکی از دستگاه های چاپ سابلیمیشن پارچه می باشد. ما در گذشته به انواع چاپ پارچه و تکنیک های آن اشاره ای مختصر داشته ایم. شما میتوانید به مقاله ی انواع چاپ پارچه مراجعه کنید و یا در قسمتی که برای چاپ سابلیمیشن توضیح داده ایم مطالعه کنید.

اما در این مقاله می کوشیم به شما طرز کار و اهمیت دستگاه کلندر را به صورت کلی بیان کنیم. این دستگاه با کمک حرارت و فشار و با کمک غلطک هایی از تکنیک چاپ سابلیمیشن بهره گرفته و عمل چاپ را بر روی پارچه انجام می دهد. این کار در فرایند تولید لباس و پوشاک کاربرد های فرآوانی دارد. برای مثال برای تولید انواع لباس های خانگی و راحتی یا تیشرت های زنانه و مردانه و یا تولید تاپ و کراپ و هودی های زمستانه و چاپ بر روی آن ها میتوان از این دستگاه استفاده کرد.

دستگاه چاپ پارچه کلندر چیستکلندر چیست و چرا در چاپ پارچه مهم است؟

با توجه به اینکه این نوع از دستگاه ها از تکنولوژی شبیه به پرینتر های رایانه ای استفاده میکند و اصطلاحا به آن چاپ دیجیتال نیز میگویند در تیراژ های پایین تر مورد بهره برداری قرار میگیرد و برای تولید کننده های خرد و کوچک مورد استفاده فراوان دارد. بنابراین دستگاه های کلندر را میتوان هم اکنون از بهترین انتخاب ها برای تولیدی های لباس و پوشاک دانست. البته باید بدانید که این دستگاه های صنعتی به طور کلی با توجه به کاربرد و فرایند های تولید و نیاز مشتری های آن ها با خصوصیات کاملا متفاوتی تولید و به بازار عرضه میکنند. پس در هنگام انتخاب این دستگاه ها برای خرید شما تولید کننده گرامی باید به مسایل و خصوصیات فنی آن ها توجه کنید و از مشاوره تولید پوشاک استفاده کنید تا در هنگام استفاده از دستگاه چاپ پارچه دچار ضرر و زیان نگردید.

به همین دلیل می کوشیم تا برای شما خصوصیات و نکات فنی بیشتری را درباره دستگاه کلندر چاپ پارچه بیان کنیم تا شما را با آن ببشتر آشنا سازیم.

ویژگی های دستگاه کلندر چیست؟

عموما دستگاه کلندر با استفاده از حرارت و فشار غلطک ها روی پارچه باعث تصعید جوهر چاپ گشته و این جوهر ها در این فرایند به پارچه منتقل میگردد. آن ها به نام دیگری نیز شهرت پیدا کرده اند. از آن ها در بسیاری از کتاب های نساجی به عنوان دستگاه کلندر سابلیمیشن نیز یاد میکنند.

در سال های اخیر دو ویژگی کلی باعث شده است تا این دستگاه های چاپ کلندر از طرفداران فراوانی برخوردار گردند. اول از همه اینکه دستگاه چاپ کلندر با استفاده از تکنیک سابلیمیشن یا انتقال طرح روی پارچه کار میکند و طرز کار راحتی دارد و شما تولید کننده گرامی قادر هستید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به اپراتور های دستگاه طرز کار آن را آموزش داده و شروع به بهره برداری از آن ها کنید. نکته دوم اینکه دستگاه چاپ سابلیمیشن کلندر با استفاده از روغن هایی مخصوص در هنگام استفاده غلتک دستگاه را روان کرده و کیفیت چاپ بالاتری را قادر است ارائه دهد.

طرز کار دستگاه کلندر برای چاپ

با توجه به اینکه دستگاه چاپ کلندر با استفاده از تکنیک چاپ سابلی کار میکند به آن دستگاه ترانسفر چاپ پارچه هم می گویند. طرز استفاده از این دستگاه ها به این صورت است که ابتدا از پرینتر هایی برای چاپ طرح ها بر روی کاغذ استفاده میکنیم این کاغذ نوع خاصی از کاغذ می باشد که در بازار به آن کاغذ سابلیمیشن یا شیت میگویند. نهایتا پارچه و کاغذ به همراه یکدیگر وارد دستگاه کلندر شده و در فرآیند چاپ با استفاده از فشار و حرارت طرح ها از کاغذ به پارچه منتقل می گردد.

مزایای استفاده از دستگاه کلندر چاپ پارچه

استفاده از روغن برای انتقال حرارت در غلتک های دستگاه کلندر این امکان را ایجاد کرده است تا انتقال حرارت در غلتک ها به صورت کاملا یکسان به همه جای آن و یکنواخت صورت گیرد و این کار باعث شده است تا کیفیت چاپ و رنگ آمیزی آن ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. راحتی استفاده و آموزش ساده ای که برای کاربری این دستگاه ها در صنعت چاپ پارچه فراهم کرده است از مزیت بزرگ دیگری است که آن ها برای تولید لباس و پوشاک ایجاد کرده اند.

در دستگاه کلندر با استفاده از سیستم جدیدی که برای محافظت از نمد دستگاه به کار رفته باعث گردیده تا نگهداری و سرویس دستگاه از هزینه کمتری برخوردار بوده و شما تولید کننده ی عزیز در استفاده از دستگاه کلندر از عمر مفید بیشتری برخوردار باشید. ضمن اینکه حفظ کیفیت چاپ نیز با این امر ممکن شده است. هزینه ی نهایی که برای چاپ روی پارچه نیاز است را کاهش داده است. ضمن اینکه سرعت کار این دستگاه ها مناسب بوده و در فرآیند تولید شما کارایی بیشتری را ایجاد میکند.

و در آخر با توجه به هزینه های بالای تولید در سال های اخیر که در کشور عزیزمان رشد زیادی داشته است توصیه میکنیم برای برنامه ریزی مالی در تولید پوشاک قبل از هر کاری از مشاوره با افراد با تجربه استفاده کنید.

 

نویسنده: رضا مقدم