به یاد خدا

در این مقاله می خواهیم به قسمت دوم از تولید پارچه یعنی صنعت بافندگی بپردازیم.

در تولید پوشاک باید به نکات زیادی توجه داشت. همانطور که می دانید در مرحله بافندگی که بسیار مرحله ی زمان بر و همچنین تخصصی نیز می باشد و نیاز است تا کارهای مهندسی روی آن انجام شود. بعد از خرید نخ مورد نیاز برای تولید پارچه، تولید کننده باید در مرحله ی بافندگی این نخ ها باید به پارچه ی خام تبدیل گردد.

قابل ذکر است که در این مرحله نخ به صورت دوک می باشد که این دوک ها به ترتیب خاصی در ماشین های بافندگی قرار گرفته و در بافت پارچه مورد استفاده قرار میگیرند.

تمام ماشین های بافندگی به دو قسمت تقسیم می گردند:

  • الف) ماشین های گردبافت
  • ب) ماشین های تخت بافت

ماشین های گردباف و کشسانی پارچه ها

در ماشین های گردبافت دوک ها بصورت دایره وار دور ماشین بافت قرار میگیرند و اگر بخواهیم پارچه دارای کشسانی مناسبتری باشد، مانند پارچه های لباس ورزشی باید از این نوع بافت استفاده شود. به نخ هایی که صرفا برای کشسانی پارچه استفاده می شوند لاکرا گفته می شود که در ماشین های گردبافت قطعاتی تعبیه شده است که از طریق آن ها خوراک لاکرای ماشین بافندگی تغذیه می گردد.

تامین خوراک لاکرای ماشین به دو روش است. روش اول یکی درمیان است که حداکثر تا ۳% پارچه را تشکیل می دهد و لاکرای تیپ که حداکثر تا ۶% پارچه را تشکیل می دهد. شایان ذکر است که در مواردی که میخواهیم پارچه از نظر کشسانی به بهترین حالت خود برسد نیاز است که از لاکرای تیپ استفاده کنیم.

ماشین های تخت بافت و ویژگی آن ها

در ماشین های تخت بافت، بافت پارچه بصورت تار و پود می باشد. این به این معنی است که ما قابلیت استفاده از دو عدد نخ را در پارچه داریم. بدین صورت که از یک نخ برای تار و از نخ دیگر به عنوان پود در پارچه استفاده میکنیم. همچنین این مورد باعث می شود که دست تولید کننده در انتخاب نخ ها باز بوده و از نخ های متفاوتی با ویژگی های مختلف به عنوان تار و پود در آن استفاده کند.

ویژگی دیگر پارچه های تخت بافت این است که دارای کشسانی ضعیف و یا نزدیک به صفر می باشند. این پارچه ها را تولید کنندگان پوشاک برای لباس هایی در نظر می گیرند که نیازی به خاصیت کشسانی در آن ها نباشد. این لباس ها را اصولا بصورت فری سایز تولید نمیکنند بلکه با سایزبندی آن ها تولید کننده این مشکل را حل میکند. برای مثال می توان به پیراهن های مردانه و شومیز های نخی که در سایز های گوناگون تولید می شوند اشاره کرد.

نویسنده: رضا مقدم