به یاد خدا

بهره وری از جمله مفاهیم کلیدی در بنگاه های اقتصادی است که به تولید مشغول هستند. افزایش بهره وری تولید پوشاک برای هر صنعتگر فعال در این حوزه مهم می باشد. زیرا با استفاده از بهینه کردن تولید می توانید پول بیشتری را در زمان کمتر و یا با استفاده از هزینه کمتر خلق کنید. به طور کلی بهره وری میزان سودآوری یک سفارش را در صنعت پوشاک مشخص می کند. کیفیت و بهره وری دو عنصر مؤثر در آینده یک سازمان هستند. بعضی از افراد تصور می کنند که بهره وری و کیفیت دو مفهوم جدا از هم هستند.

اما حقیقت این است که بهره وری نمی تواند بدون افزایش کیفیت محصولات باشد. این بدان معناست که اگر محصولات یا خدماتی که تولید می شوند از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، نشان دهنده این است که بهره وری آن شرکت تولیدی پوشاک کافی نیست.

رابطه بهره وری و میزان تولید پوشاک

بهره وری را نمی توان فقط به فعالیت هایی که در بخش تولید صورت می گیرند محدود کرد. چنین فکری بسیار غیر منطقی و بی معنی است. بهره وری در ارتباط با تمام فعالیت هایی است که در یک بنگاه اقتصادی انجام می شوند. باید بدانید که بهره وری کم موجب شکل گیری یک زنجیره چرخه ای ناکارآمد در کل شرکت تولیدی شما می شود. همچنین ما قصد داریم تا راهکارهایی را برای بهبود بهره وری در سطح شرکت تولیدی ارائه دهیم، و نشان دهیم که چگونه سیستم ها و فرآیندها می توانند بهره وری را افزایش دهند.

خبر خوب آنکه شما با افزایش بهره وری تولید پوشاک در تولیدی و کارگاه خود می توانید بهره وری را در کل شرکت خود افزایش دهید. زیرا این فرایند ها به صورت زنجیروار به همدیگر متصل و وابسته هستند.

روش های افزایش بهره وری در تولید پوشاک و لباستفاوت تولید و بهره وری چیست؟

برای افزایش بهره وری تولید پوشاک نخست باید مفهوم آن را بخوبی درک کنید. در اقتصاد، دو مفهوم مهم که با هم ارتباط دارند اما از هم متمایز هستند، تولید و بهره وری هستند. تولید نشان دهنده ی حجم کلی کالاها یا خدماتی می باشد که در یک کارگاه و یا یک شرکت تولیدی در طول یک بازه زمانی خاص تولید می کند. بهره وری نشان دهنده ی کارایی فرآیند تولید است که با نسبت بین ورودی ها و خروجی ها تعیین می شود. برای نمونه، اگر یک شرکت با استفاده از ۱۰۰ واحد مواد اولیه و ۵۰۰ ساعت کار ۲۰۰ واحد محصول تولید کند، تولید آن ۲۰۰ واحد و بهره وری آن ۰.۴ واحد محصول برای هر واحد ورودی خواهد بود.

تولید و بهره وری را می توان با معیارهای متنوعی مانند شمار واحدهای تولید شده، میزان فروش خالص، مقدار ارزش افزوده، هزینه ها، زمان، کیفیت و غیره اندازه گیری کرد. تولید و بهره وری را می توان با روش های متفاوتی مانند بهینه سازی فرآیندها، ارتقاء کیفیت، کاهش ضایعات، افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان، استفاده از تکنولوژی و غیره بهبود بخشید.

تاثیر بالابردن میزان دسترسی به مواد اولیه کارخانه در افزایش بهره وری تولید

بهره وری نشانگر کارکرد فرآیند تولید است که در تولید پوشاک از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی با کاهش هزینه ها و منابع، میزان تولید افزایش یابد، بهره وری نیز بالاتر می رود. یکی از راهکارهایی که می تواند بهره وری را در تولید پوشاک بالا ببرد، دسترسی به کلیه مواد اولیه در زمان مورد نیاز است. این راهکار باعث می شود که زمان از بین رفته برای پیدا کردن، سفارش دادن و دریافت مواد اولیه کم شود و فرآیند تولید به صورت پیوسته و بدون توقف و تأخیر پیش برود.

در نتیجه، تعداد محصولات تولید شده که در هر واحد زمان تولید می شوند، بیشتر می شود و هزینه های تولید نیز اصطلاحا سرشکن شده و کمتر می شود. برای فراهم کردن شرایط افزایش بهره وری تولید پوشاک، لازم است از روش هایی مانند مدیریت موجودی، برنامه ریزی تولید و تامین زنجیره ای بهره برد. این روش ها به کارخانه ها کمک می کنند که مواد اولیه را در مقدار و زمان منطبق با نیاز خود تأمین کنند و از کمی یا زیادی آنها اجتناب کنند.

افزایش بهره وری تولید لباس و پوشاک از طریق بهینه کردن زمان و فرایند

بهره گیری از مطالعه زمان-حرکت(فرایندها) یکی از روش‌های بهینه‌سازی فرآیندهای تولید پوشاک است که با اندازه‌گیری و تحلیل زمان و حرکات مورد نیاز برای تولید لباس، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و در نهایت افزایش میزان بهره وری در تولید پوشاک منجر شود. این روش در صنعت پوشاک کاربرد زیادی دارد، زیرا این صنعت به طور کلی از نیروی انسانی زیادی استفاده می‌کند و هر کاهش کوچک در زمان انجام کار می‌تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری داشته باشد.

برای بهره گیری از مطالعه زمان-حرکت در صنعت پوشاک، باید مراحل زیر را طی کرد:

  • انتخاب یک فعالیت یا کار مشخص برای مطالعه
  • تعیین روش اندازه‌گیری زمان و حرکات (مانند استفاده از ساعت، فیلمبرداری، یا نرم‌افزارهای تخصصی)
  • انتخاب یک نمونه نمایندگی از کارگران یا ماشین‌هایی که در تولید پوشاک دخیل هستند
  • انجام مشاهدات و ثبت داده‌های تولید
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی حرکات غیرضروری، تلفات زمان، یا اشکالات کیفی
  • ارائه پیشنهادهایی برای بهبود فرآیند و کاهش زمان و فرایند های تولید پوشاک و لباس
  • اجرای پیشنهادها و اندازه‌گیری مجدد زمان و حرکات
  • مقایسه نتایج قبل و بعد از اعمال بهبودها و ارزیابی اثربخشی آن‌ها

تاثیر نحوه چینش ماشین آلات در کارگاه های تولیدی در میزان بهره وری

چینش ماشین آلات یکی از عوامل مهم برای بالا بردن میزان بهره وری در تولید پوشاک است. چینش ماشین آلات به معنای ترتیب دادن ماشین ها و تجهیزات در کارگاه تولیدی پوشاک به گونه ای است که بهینه سازی فضا، کاهش زمان حرکت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها را نیز باعث شود. برای آنکه بتوان به درستی ماشین آلات را به نحو علمی چید، باید مراحل زیر را طی کرد:

تعیین نوع چینش ماشین آلات بر اساس نوع تولید، محصول، تقاضا و فرآیند. معمولا چهار نوع چینش ماشین آلات وجود دارد:

  • چینش محصولی، چینش فرآیندی، چینش گروهی و چینش مخلوط.
  • تعیین شکل و ابعاد کارگاه تولید و محل قرارگیری امکانات و خدمات مورد نیاز مانند انبار، دفتر، سرویس بهداشتی و غیره.
  • تعیین تعداد و نوع ماشین ها و تجهیزات مورد نیاز بر اساس ظرفیت تولید پوشاک، تعداد عملیات، تعداد پوشاک تولیدی و زمان سیکل.
  • تعیین محل قرارگیری ماشین ها و تجهیزات در کارگاه تولیدی پوشاک بر اساس روش های مختلف مانند روش گرافیکی، روش جبری، روش شبیه سازی و روش ارزیابی.
  • ارزیابی و انتخاب بهترین چینش ماشین آلات بر اساس معیارهای مختلف مانند هزینه، زمان، کیفیت، ایمنی و رضایت کارگران تولیدی.

اهمیت هدف گذاری منطقی در افزایش بهره وری تولید پوشاک

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد بهره وری در تولید پوشاک به نسبت مقدار تولید به میزان منابع مصرفی یا هر منبع دیگر که مورد نیاز فرایند های تولید پوشاک است تعریف می شود. برای افزایش بهره وری در تولید پوشاک و لباس، لازم است که فرآیندها، ماشین آلات، مواد اولیه، نیروی انسانی و محیط کار را بهینه سازی کنید. برخی از روش های هدف گذاری منطقی برای افزایش بهره وری عبارتند از:

  • تعیین هدف های کمی و کیفی بر اساس شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) مانند میزان تولید، کیفیت پوشاک، زمان تحویل، هزینه تولید و رضایت مشتری.
  • اندازه گیری و پایش عملکرد فعلی و مقایسه آن با هدف های تعیین شده و شناسایی نقاط قوت و ضعف در تولید پوشاک.
  • تحلیل علل اصلی مشکلات و ارائه راه حل های مناسب برای رفع آنها.
  • اجرای راه حل ها و ارزیابی نتایج و اثرات آنها بر روی بهره وری.
  • انجام بازخورد و بهبود مستمر بر اساس نتایج ارزیابی و تغییرات محیطی.

 

نویسنده: رضا مقدم