به یاد خدا

در مقاله های گذشته به مورد های الف و ب از بیزینس پلن تولید پوشاک و لباس پرداختیم که برای مرور کردن میتوانید به مقاله های برنامه ریزی مالی برای تولید لباس  و انتخاب سبک مناسب مراجعه نمایید. در این مقاله میخواهیم به مورد سوم که میتوان آن را مهمترین مورد در هر بیزینس و کسب و کاری دانست بپردازیم.

انتخاب کانال های فروش و برنامه ریزی برای آن

منظور از کانال های فروش روش های گوناگونی است که در فروش یک کالا استفاده می شود. در نهایت استفاده از این کانال ها باعث فروش کالای تولید شده توسط کارآفرین می شوند اما چیزی که در این مورد مهم است این است که روش استفاده از هر کانال فروش و مواجهه با آن ها متفاوت است.

قبل از هر نکته ای باید بدانیم که روش های فروش بزرگترین چالش برای هر کسب و کاری است. بنابراین تولید کننده ی نوپای ما باید بداند که لازم است با صرف وقت و تمرکز بالا و همفکری با افراد باتجربه کانال ها و راه های فروش مناسب با تولیدات خود را پیدا کند.

کانال های فروش
کانال های فروش پوشاک

البته هر محصولی با توجه به ماهیت و قابلیت های فروش خود کانال های متفاوتی را برای فروش دارد. این مسئله به تفکر و دوراندیشی بالایی نیز نیازمند است که در کسب و کار به آن برنامه ریزی های دراز مدت می گویند. برای مثال در فروش کالا لازم است به برنامه ریزی های ۱۰ ساله فکر کنید به این معنی که شما باید برای ۱۰ سال آینده ی برند تجاری خود برنامه ریزی فروش انجام دهید.

انواع فروش پوشاک چیست؟

بطور کلی ما در فروش پوشاک و لباس دو نوع فروش داریم.

  • الف) فروش B2B
  • ب) فروش B2C

فروش B2B

در فروش B2B شما به عنوان یک بنگاه تجاری در نظر گرفته می شوید که محصول خود را به یک بنگاه تجاری دیگر می فروشید و در نهایت بنگاه دوم نیز آن را به مصرف کننده یا end user می فروشد. که واضح است که سود بنگاه دوم و حتی در پاره ای از موارد بنگاه سوم نیز از مصرف کننده گرفته می شود و در نهایت با رقم بالاتری کالای مورد نظر به دست مصرف کننده می رسد. بنابراین توجه به این نکته در محاسبات ما مهم می باشد.

فروش B2C

در فروش B2C شما کالای تولیدی خود را بصورت مستقیم به مصرف کننده ی کالا می فروشید. واضح است که این روش با در نظر گرفتن انصاف، قیمت نهایی برای طرف مصرف کننده مناسب تر می باشد. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که فروش B2B بصورت عمده بوده و تعداد آن بسیار بالاتر از فروش B2C می باشد. طبیعتا سود در B2B از هر کالا کمتر از هر فروش در B2C می باشد.

نویسنده: رضا مقدم