به یاد خدا

یکی از انواع جنس الیاف مصنوعی پارچه‌ای پلی استر نام دارد. امروزه از آن در کنار پنبه یا نخ طبیعی استفاده می‌شود و در صنعت مد و پوشاک کاربردهای بسیاری دارد. در اینجا می‌خواهیم شما را با پارچه پلی استر و کاربردهای مختلف آن آشنا کنیم.

تاریخچه

پارچه پلی استر در سال ۱۹۴۱ توسط دو شیمیدان بریتانیایی کشف شد و در اوایل محبوبیت چندانی نداشت. اما در دهه ۱۹۷۰، استفاده از این نوع پارچه به طور فزاینده‌ای در صنعت نساجی افزایش یافت. این پارچه به عنوان فیبری که عملکرد عالی در برابر شرایط محیطی داشت شناخته می‌شد و می‌توانست تا ۶۸ روز بدون نیاز به اتو کردن و رطوبت دادن صاف و زیبا باشد. به زبان علمی، پلی استر یک پلیمر مصنوعی است که به طور عمومی با نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) شناخته می‌شود، اما به صورت رایج به آن پلی استر گفته می‌شود.

خواص پلی استر چیست؟

پلی استر دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. به طور کلی، پارچه‌هایی که از جنس پلی استر ساخته می‌شوند، استحکام بسیار بالایی دارند. این پارچه مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کشش، چین و چروک، ساییدگی، فرسایش و انبساط و انقباض است، به همین دلیل در صنعت مد و پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر استحکام بالا، پلی استر دارای قدرت رنگ پذیری بالاست. این پارچه قوی و سبک است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را پذیرا باشد.

مزیت دیگر پلی استر آسانی در نگهداری آن است. شما می‌توانید به راحتی پارچه را بشویید، خشک کنید و از آن استفاده کنید.

همچنین، پلی استر ضد آب است و به عنوان یک پارچه عایق در برابر رطوبت استفاده می‌شود. آب قادر به نفوذ به تار و پود این پارچه نیست، که باعث می‌شود بتوان از آن به عنوان جایگزینی برای الیاف دیگر استفاده کرد. پلی استر با ثبات در برابر عوامل جوی بوده و حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی که در آن سایر پارچه‌ها احتمالا شکل اولیه خود را از دست می‌دهند، حالت خود را حفظ می‌کند.

پارچه پلی استرحالت و حس ابریشمی و روان

اگر این پارچه را از نزدیک لمس کنید، بافت ابریشمی و لیزالته آن را حس خواهید کرد. در عین حال، این پارچه بصورت خالص به رنگ روشن است که یک خاصیت خوب است، زیرا به راحتی قابل تشخیص است و نسبت به سایر پارچه‌ها مجزا است و می‌توان در وضعیت‌های خاص از آن استفاده کرد.

روش نگهداری و شست و شو

همانطور که می‌دانید برای اطلاع از شرایط نگهداری، اتو کردن و شست و شو باید به برچسب داخل لباس مراجعه کنید تا از جنس لباس و چگونگی نگهداری از آن آگاه شوید. اگر لباس شما دارای درصد بالایی از پلی استر است، نیازی به نگرانی نیست زیرا مراقبت از این نوع لباس بسیار آسان است. فقط نیاز است که چند نکته اصلی را در نظر بگیرید:

اگر برای شستن لباس‌های خود از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، می‌توانید هنگام شستن لباس‌های پلی استر خود از نرم‌کننده‌ای مناسب استفاده کنید تا الکتریسیته ساکن پارچه پلی استر را کاهش دهد.

تنها چیزی که باید برای خشک کردن این نوع لباس به خاطر بسپارید این است که اگر لباس‌های پلی استر را در دمای پایین خشک کنید، مدت زمان عمر مفید لباس افزایش می‌یابد.

لباس پلی استر دارای بافت بسیار مستحکم و مقاومی است و به آسانی چروک نمی‌شود، اما اگر قرار است لباس پلی استر خود را اتو کنید، حتما باید مراقب باشید که اتو گرم باشد و هرگز از دمای زیاد اتو برای اتوکشی استفاده نکنید.

شما می توانید لباس های پلی استر خود را در منزل شسته و یا آن ها را به دستگاه خشک کن بسپارید بدون اینکه نگران بافت لباس هایتان باشید زیرا هیچ مشکلی برای آن ها ایجاد نخواهد شد.

معایب پارچه پلی استر

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است. برخی از افراد به دلیل حساسیت های خود تمایل دارند فقط از لباس هایی با الیاف طبیعی مانند نخ یا پنبه استفاده کنند. البته الیاف طبیعی مزایای خوبی دارند، اما آلرژی به همراه ندارند، اما مشکلی که دارند این است که این الیاف بسیار گران هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. بنابراین، شما می توانید یکی از لباس های پلی استر با الیاف مصنوعی و مستحکم را انتخاب کنید که ارزانتر و کمتر حساسیت زاست.

یکی از مفاهیم مرتبط با پارچه ها، قابلیت تنفس و انتقال رطوبت و بخار آب از لباس به بیرون است. متأسفانه، پارچه هایی مانند پلی استر که دارای الیاف مصنوعی هستند، قابلیت تنفس ندارند. دلیل آن این است که پلی استر توانایی جذب رطوبت را نسبت به الیاف طبیعی کمتری دارد. با این حال، امروزه پارچه های پلی استر با توانایی جذب تولید می شوند. یکی از معایب دیگر پلی استر، حساسیت الیاف مصنوعی پلی استر است که ممکن است در افراد حساس واکنش پوستی ایجاد کند.

یکی از نکات مهم در مورد پارچه های پلی استر، اشتعال پذیری بالای آن است. بنابراین، اگر از لباس های صد درصد پلی استر استفاده می کنید، باید از هر گونه آتش بازی یا کار با آتش خودداری کنید.

الکتریسیته ساکن معمولاً یک عیب مهم پارچه نیست، اما ممکن است باعث آسیب زدن به مدل موی شما شود. بنابراین، برخی از افراد ممکن است به الکتریسیته ساکن پلی استر حساسیت داشته باشند.

مشکلات زیست محیطی پلی استر نیز برای کارشناسان محیط نگران کننده است. همانطور که می‌دانید، پلی استر به عنوان یکی از الیاف نفتی شناخته می‌شود و به عنوان یکی از منابع غیرقابل بازیافت در طبیعت محسوب می‌شود. به همین دلیل، مشکل بازیافت ناپذیری پلی استر را دوستداران محیط زیست به عنوان یکی از معایب این نوع پارچه می‌شناسند.

کاربردهای پلی استر چیست؟

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شده است، استفاده از پلی استر در صنعت پارچه و لباس از جمله کاربردهای رایج آن است. همچنین، به دلیل مقاومت بسیار بالای آن، از آن برای تولید طناب و بطری‌های قابل بازیافت نیز استفاده می‌شود.

کاربردهای گسترده‌تر پلی استر شامل ساخت انواع محصولات پوشاک و مد مانند کاپشن، لباس ورزشی، کت بارانی و لوازم خواب مانند ملحفه، پتو و کیسه خواب است. همچنین، می‌توان از پلی استر برای ساخت انواع لوازم خانگی و دکوراتیو مانند چمدان، کیف و کمربند ایمنی و عایق استفاده کرد.

مهم است به یاد داشته باشید که هر پارچه ای دارای کیفیت و ویژگی‌های خاص خود است. همچنین تمام پارچه‌های پلی استر همانند هم نیستند. بنابراین، برای خرید پارچه، حتماً باید با توجه به نیازهای شخصی خود داشته باشید و کیفیت مورد نیاز را مشخص کنید.

نویسنده: رضا مقدم