به یاد خدا

پس از مباحث گذشته ای که در خدمت شما عزیزان داشتیم. امروز می خواهیم به لوازم مورد نیاز شما برای احداث و تاسیس کردن تولیدی خود بپردازیم و کمی هم بعد از آن به سفارش گیری و بازار کار بپردازیم. امیدوارم که این موارد و نکات گفته شده برای شما هم مفید باشد.

لوازم مورد نیاز برای یک تولیدی کارگاه کوچک لباس

با توجه به نیاز شما برای یک تولیدی کوچک، عموما بهتر است که حداقل ۳ الی ۴ چرخ خیاطی از انواع مختلفی مانند میز برش، راسته‌دوز، میان‌دوز و زیگزال در اختیار داشته باشید. همچنین، برای تکمیل فرایند تولید، می‌توانید از خدمات کارگاه‌های خیاطی کوچک استفاده کنید که انواع خدماتی مانند دکمه مادگی، گلدوزی، بخار، بسته‌بندی و غیره را ارائه می‌دهند.

البته برای هر نوع از انواع دوخت لباس لازم است لوازم خاصی را تهیه کنید برای مثال در دوخت تریکو، لوازمی مانند سوزن‌های تریکو، قلاب‌های تریکو، ماشین دوزندگی تریکو، دستگاه‌های برش و دوخت، ماشین‌های بافت و … استفاده می‌شود. همچنین، برای دوخت تریکو از نخ‌های ویژه‌ای نظیر نخ‌های تریکو، نخ‌های آکریلیک و نخ‌های پلی‌استر استفاده می‌ گردند.

تولیدی لباسلوازم برش و بسته بندی

همچنین بعد از تولید پوشاک لازم است به بسته بندی نیز فکر کنید زیرا در صنعت چیزی به اهمیت پکیجینگ کالا مهم به نظر نمی رسد. به همین منظور برای کار کردن در زمینه تولید و بسته بندی محصولات، چند وسیله عمومی و غیر تخصصی می تواند مفید باشد. ابعاد میز برش بستگی به نوع تولید و گستردگی کار شما دارد. توجه کنید که دستگاه برش اگر دارای رول نگهدارنده طاقه ی پارچه باشد، بهتر است. همچنین، میز یا دستگاه اتو و تجهیزات میان کاری مانند قیچی مخصوص و قلاب لوازم برش مانند قیچی برقی (متناسب با نوع و حجمکار) نیز بسیار مفید هستند.

اما برای بسته بندی محصولات، می توان از جعبه های کارتنی، بسته بندی های پلاستیکی، بسته بندی های فویلی و غیره استفاده کرد. همچنین، دستگاه های بسته بندی مانند ماشین بسته بندی، دستگاه های بسته بندی حرارتی و دستگاه های بسته بندی خودکار نیز بسیار مفید هستند. در کل، استفاده از وسایل
بسته بندی در صنعت و تجارت بسیار حائز اهمیت است. این وسایل به عنوان یکی از مهمترین عوامل حفاظت از محصولات در طول حمل و نقل و انبارداری شناخته می شوند.

لوازم مورد نیاز دوخت چیست؟

برخی از وسایل تخصصی برای دوخت با چرخ راسته شامل دوز راسته، دوز میان راسته، چرخ زیگزاگ و در صورت نیاز، چرخ دکمه و مادگی نوار دوز می‌باشد. عموما این لوازم را می توانید در هر کارگاه کوچک تولید پوشاک و لباس بیابید. توجه داشته باشید که برای تهیه این لوازم حتما لازم نیست که آن ها را از بازار نو فروشان تهیه کنید اگر نسبت به سلامت این لوازم بتوانید اطمینان پیدا کنید می توانید با هزینه کمتر از دست دوم فروشی ها نیز آن ها را تهیه کنید.

مشتری و بازار کار

عموما در کار تولید می توانید به دو روش کلی عمل کنید. سفارشی کار کردن و یا روش دیگر توجه به برند می باشد. برای مقابله با شرایط سخت، بهتر است هر دو راه را در برنامه خود در نظر بگیرید. همچنین، تلاش کنید تا رشته کاری خود را تخصصی تر کنید و در تولید خود به فراتر از دو فصل فکر کنید. البته همه ی این مراحل را نمی توان به یکباره انجام داد و لازم است یکی پس از دیگری از قله های موفقیت پیروز بیرون بیایید.

بدون شک، بسیاری از تولیدکنندگان روند چهار فصل را بدون مشکل پیش می‌گیرند. اما تولید تخصصی، مزایایی دارد که در طول فعالیت خود متوجه آن‌ها خواهید شد. اگر کار شما گسترده است، اضافه کردن دوخت چهار فصل می‌تواند برتری داشته باشد.

رقابت در بازار کارگاه های کوچک تولیدی

بسیاری از سفارش دهنده ها به دنبال یافتن یک کارگاه با تجربه و ماهر هستند که بتوانند سفارشات آنها را به بهترین شکل انجام دهند. اما برخی از افراد به دلیل نگرانی از کیفیت کار و هزینه های بالای سفارش، ترجیح می دهند با کارگاره های کوچک تر قرارداد ببندند و یا اینکه به دنبال راه حل های دیگری مانند خرید لباس های آماده از فروشگاه ها هستند. این در حالی است که سفارش کار از یک کارگاه ماهر، می تواند بهترین گزینه برای آنها باشد و باعث افزایش اعتماد به نفس در فروش آن ها گردیده و کیفیت و طراحی کار آن ها بهتر خواهد بود.

البته لازم است برای گسترش کارتان حتما به دو مقوله مهم توجه کنید. یکی کیفیت کار خروجی می باشد و دیگری قیمت تمام شده برای کارگاه شما. با توجه به اصطلاحی که در بازار همیشه مطرح بوده و هست که “جنس خوب روی زمین نمی ماند” اگر در کنار کیفیت کار به قیمت هم توجه ویژه ای داشته باشید می توانید به راحتی رقبا را از میدان به در کنید. همچنین اگر کیفیت کار شما درنهایت خوب نباشد رقبای دیگر به راحتی می توانند جایگاه شما را بربایند.

تولید بر اساس برندسازی و برندینگ

راهکار دیگری که برای فروش میتوانید برگزینید آن است که به جای سفارش گیری به برند سازی توجه کرده و پس از مدتی با تکیه بر برند خود فروش ایجاد کنید. این راهکار هم میتواند بر اساس عمده فروشی و هم خرده فروشی نیز باشد. البته عمده فروشی راحت تر از خرده فروشی می باشد و در کل به سرمایه گذاری کمتری نیاز خواهید داشت. اما خرده فروشی می تواند در دراز مدت برای شما سود بیشتری را فراهم آورد.

برندسازی به طور کلی به سرمایه و تبلیغات نیز نیازمند است که این امر توجه به مسایل زیادی از جمله مدیریت و شناخت بازار را می طلبد. اگر به برندسازی اهیمت می دهید بهتر است اول از کیفیت کار خود مطمئن گشته و نسبت به مسایل فنی کار تولیدی دانش بیشتری پیدا کنید. سپس می توانید به مسایلی که قیمت را کنترل میکنند توجه کنید و نمونه های تولید شده خود را برای بررسی بازار تولید و سپس اقدام به این کار کنید.

نویسنده: رضا مقدم