به یاد خدا

شاید در بعد از ظهر یک روز تابستانی به این موضوع فکر کرده باشید که در فصل تابستان چه لباسهایی را بهتر است برای پوشیدن انتخاب کنید. پوشیدن لباس مناسب در تابستان کمی سخت و چالش برانگیز است. فصلی که گرمای هوا در برخی از نقاط کشور حتی به ۶۰ درجه می‌رسد و عرق گردن امان آدم را می‌برد. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام خرید لباس تابستانی نهایت دقت را به خرج دهید تا بتوانید یک لباس خنک و مناسب را خریداری کنید که در عین زیبایی و شیک بودن، تا حد امکان از شما در مقابل گرمای هوا و تابش نور آفتاب محافظت کند.

انتخاب پارچه مناسب اولین مرحله خرید تابستانی

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید لباس تابستانی برای زنان و مردان، انتخاب پارچه مناسب است. لباسی با پارچه مناسب باید خنک باشد و عرق را جذب کند. پوشیدن لباس‌هایی از نخ، لینن، ابریشم و شمبری در تابستان توصیه می‌شود. اما پارچه‌هایی مانند پلی‌ استر، ریون، جین و چرم بدترین پارچه‌هایی هستند که می‌توانند زمستانی تابستانی را ایجاد کنند. در ادامه به طور خلاصه درباره هرکدام از این پارچه‌های مناسب و نامناسب برای تابستان، صحبت خواهیم کرد.

پارچه های نخی

پارچه های نخی یک گزینه مناسب برای لباس های راحتی خانگی زنانه و حتی مردانه هستند. جنس نخ که به تنفس بالا و خنکی مشهور است بهترین انتخاب برای روزهای داغ تابستان است. پارچه های نخی از آن دسته پارچه های خنک هستند که با اینکه از سایر پارچه ها ارزانتر هستند، از کیفیت مناسبی برخوردارند. این پارچه ها لطیف و سبک هستند، عرق و رطوبت را به خود جذب می کنند و با دور کردن گرما از بدن، اجازه می دهند که همواره خنک باشید. پارچه های نخی انتخاب مناسبی برای لباس های راحتی یا حتی لباس های بیرون از خانه برای همه سنین به حساب می آیند.

لباس و پوشاک مناسب تابستانانواع پارچه لینن گزینه خوبی است

پارچه های لینن در این اواخر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. لینن یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین پارچه های ساخت بشر است که از شواهد تاریخی بیانگر آن استفاده از این پارچه حداقل ۳۰ هزار سال پیش آغاز شده است. دلیل طرفداری افراد از این پارچه فوق العاده است که در هوای گرم تابستان به شما امکان می دهد خنک بمانید. پارچه لینن به دلیل جنس بسیار خاص و فاصله ای که بین الیاف آن قرار دارد، اجازه می دهد تا هوا مستقیما به پوست شما دسترسی داشته باشد و پوستتان را راحت نگه دارد. همچنین این پارچه قابلیت جذب رطوبت و عرق را داراست و به راحتی تبخیر می شود.

اگر به دنبال خرید یک مانتو تابستانه هستید و به دنبال یافتن پارچه‌ای مناسب برای آن هستید، پیشنهاد ما استفاده از مانتوهایی با جنس لینن و رنگ‌های روشن همراه با شلوارهای لینن است. این انتخاب با اطمینان به شما پشیمانی نخواهد بخشید.

ابریشم، جذاب و خنک

ابریشم یک پارچه بسیار سبک و خنک است که قابلیت جذب عرق را دارد. این پارچه در دسته پارچه‌های گران قیمت و مجلسی قرار می‌گیرد، اما استفاده از آن در لباس‌های مردانه زیاد شایع نیست. بنابراین، بدون در نظر گرفتن قیمت بالای خرید، لباس ابریشمی یک گزینه بسیار مناسب برای خرید لباس تابستانه زنانه مجلسی به حساب می‌آید.

پارچه شمبری، خنک و مناسب

یکی از انتخاب های مناسب برای خرید لباس تابستانی، پارچه شمبری است. این نوع پارچه از جمله پارچه های طبیعی است که از الیاف طبیعی مانند پنبه و لینن ساخته می شود. با توجه به سبک و خواص جذب عرق، استفاده از آن در لباس های تابستانی بسیار شایع است. پارچه شمبری معمولا دارای خلل و فرج بیشتری است و به همین دلیل دارای بافتی نازک تر و جریان هوای بهتری است. این پارچه شباهت زیادی به پارچه جین دارد، لذا اگر علاقه مند به پارچه جین هستید، می توانید در تابستان از پارچه شمبری استفاده کنید.

پلی استر، انتخاب بد

هر چند که پارچه پلی استر به دلیل مقاومت زیاد و پایداری در برابر لکه‌ها، بسیار محبوب است، اما برای افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند، به یک کابوس تبدیل می‌شود. این پارچه دارای مقاومت زیاد در برابر آب است، بنابراین اگر در روزهای گرم تابستانی لباسی از این پارچه بپوشید، احتمالاً در عرق خود غرق خواهید شد!

ریون، گزینه ای نامناسب برای تابستان

ریون یک پارچه است که ممکن است ظاهر آن کمی گول زننده باشد. این پارچه از الیاف مصنوعی تشکیل شده است که از پنبه، خمیر چوب و سایر ترکیبات طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. به دلیل مصنوعی بودن، ریون قابلیت به شکل‌های مختلف در آمدن را دارد، اما ریون نازک و سبک است و به دلیل ظاهر فریبنده، اشتباهاً برای فصل تابستان مناسب تلقی می‌شود. همچنین، ریون مانند پلی استر نمی‌تواند به راحتی مایعات را از خود عبور دهد و به همین دلیل برای فصل تابستان مناسب نیست.

به پوشیدن جین های تنگ فکر نکنید

همه ما از پوشیدن جین خوشمان می آید، اما حتی تصور پوشیدن یک پیراهن، مانتو یا شلوار جین در تابستان سخت است. به طور کلی، جین پارچه‌ای سنگین است و به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای تابستان نیست. پارچه جین توانایی جذب عرق را دارد، اما به دلیل کلفتی الیاف آن، این پارچه می‌تواند گرمای تابستان را دو چندان کند و شما را به یک دستگاه تولید عرق متحرک تبدیل کند.

در راهنمای انتخاب لباس های فصل تابستان، به شما توصیه می شود که شلوار و لباس جین را به حداقل برسانید. اگر عاشق این نوع پوشاک هستید، بهتر است مدل های گشاد شلوار جین را انتخاب کنید که به پوستتان اجازه می دهند بتوانید راحت تر تنفس کنید.

چرم، جذاب است اما نه برای تابستان

اگر طرفدار هوی متال یا استایل موتورسواران هارلی دیویدسون هستید، بهتر است در فصل‌های به غیر از تابستان از لباس‌های چرمی استفاده کنید. چرم تنفس پذیری کمی دارد و باعث افزایش عرق‌زدگی در طول تابستان می‌شود. همچنین، لباس‌های چرم معمولاً در مدل‌های جذب دوخته شده‌اند و این باعث افزایش حس گرما در طول روز خواهد شد. بنابراین، بهتر است از لباس‌های نخی و گشاد در فصل گرما استفاده کنید.

چرم نامناسب برای تابستاننکات دیگری که باید به آن ها توجه کرد

توجه به سایز لباس تابستانی

در اینجا راهنمای خرید لباس خنک تابستانی زنانه با اندازه‌ی مناسب را برای شما توضیح می‌دهیم. انتخاب اندازه‌ی لباس برای تابستان، به نوع جنس آن بستگی دارد. به طور کلی، برای خرید لباس خنک تابستانی، بهتر است یک سایز بزرگ‌تر از سایز خودتان را انتخاب کنید. با این حال، برای انواعی از لباس‌ها مانند تیشرت یا مانتوی روزمره، می‌توانید یک یا حتی دو سایز بزرگ‌تر از سایز خودتان را انتخاب کنید. اما اگر قصد خرید لباس مجلسی یا رسمی برای محیط کار را دارید، بهتر است اندازه‌ی لباس را نزدیک به اندازه‌ی اصلی و همچنان گشاد انتخاب کنید.

توجه به رنگبندی برای تابستان

رنگ‌بندی لباس‌های تابستانی یکی از عوامل مهمی است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید. انتخاب رنگ‌های تیره به دلیل جذب بیشتر گرما، در فصولی به جز تابستان مزیت دارد. برای مثال، رنگ مشکی، سبز پررنگ و بنفش در معرض نور آفتاب شدید، انرژی حرارتی تولید کرده و باعث افزایش حس گرمای بدن می‌شوند.

لباس‌هایی که رنگ روشن دارند، به نور خورشید با واکنش متفاوتی مواجه می‌شوند و در مقایسه با رنگ‌های تیره، مقدار جذب و انعکاس نور آن‌ها فرق دارد. رنگ مشکی بیشترین حرارت نور خورشید را جذب می‌کند و بخش کمی از آن را منعکس می‌کند، در حالی که رنگ سفید بیشترین حرارت و نور را منعکس می‌کند و بخش کمی از آن را جذب می‌کند. بنابراین، اگر قصد خرید لباس تابستانی دخترانه یا پسرانه را دارید، از بین رنگ‌های سفید، آبی روشن، خاکستری، صورتی، زرد یا ترکیبی از این رنگ‌ها انتخاب کنید.

 

نویسنده: رضا مقدم