به یاد خدا

در این مقاله می خواهیم به بعضی از دستگاه های رنگرزی و تکمیل پارچه بپردازیم. که بسیار در خروجی پارچه تکمیل شده ما تاثبرگذار بوده و کیفیت نهایی کار را افزایش و ارتقا می بخشد. شما عزیزان که در صنعت تولید پوشاک به تازگی وارد شده اید لازم است با این دستگاه ها و کارکرد هر یک در نساجی پارچه آشنایی پیدا کنید تا کیفیت پوشاک تولیدی خود را ارتقا بخشید و در نهایت سهم بازار خود را افزایش دهید.

دستگاه وکوی پارچه

آیا می دانید دستگاه وکو در پارچه های گردبافت چیست و چه کار میکند؟ دستگاه وکو یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین دستگاه ها برای پارچه های گردبافت نساجی است. پیش تر در مورد گردبافت و تخت بافت بسیار صحبت کردیم و همانطور که به یاد دارید پارچه های گردبافت بصورت تار و پودی نمی باشند و با ماشین گردبافت حول یک استوانه بافته می شوند.

دستگاه وکودستگاه وکو چگونه کار می کند؟

در دستگاه وکو پارچه مد نظر ما با کمی رطوبت آغشته شده و قبل از مرحله فیکسه یا کامپکت می باشد. این رطوبت باعث میشود پارچه مد نظر ما به اندازه ی کافی آبرفت خود را داشته باشد و برای مصرف کننده کمترین میزان آبرفت را ایجاد کند. به عبارت دیگر آبرفتی که قرار است بعد از شستن لباس توسط مصرف کننده نهایی بوجود آید با دستگاه وکو در مرحله تکمیل پارچه انجام شده و مصرف کننده در واقع پس از آبرفت پارچه آن را خریداری میکند.

اهمیت تکمیل پارچه و رضایت مشتری

این مسئله در نهایت باعث خشنودی مصرف کننده می باشد زیرا سایز لباسی که خریداری کرده دست نخورده باقی می ماند. شایان ذکر است که در بهترین شرایط تکمیل پارچه و وکو کردن الیاف طبیعی ما هنوز تا ۲ درصد آبرفت پارچه را بعد از خرید مصرف کننده خواهیم داشت اما این میزان به قدری کم می باشد که قابل چشم پوشی است و در تجربه ی کاربر نهایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

دستگاه سنفورایزینگ چیست؟

در پارچه های تاروپودی یا همان تخت بافت وظیفه ی گرفتن آبرفت پارچه بر عهده ی ماشین تکمیل سنفوریزه (دستگاه سنفورایزینگ) می باشد. در نتیجه کاری که دستگاه وکو در پارچه های گردبافت میکند، این دستگاه در پارچه های تاری و پودی انجام می دهد.

نویسنده: رضا مقدم