به یاد خدا

در این مقاله میخواهیم به یکی از محبوب ترین پارچه ها برای تولید پوشاک و لباس اشاره ای کنیم و یادآوری کنیم که از بهترین نخ ها نخ پنبه طبیعی می باشد و از آن پارچه های خوب تولید میگردد.

ماشین تخت بافت

پارچه لینن

پارچه ی لینن یکی از محبوب ترین پارچه هایی است که برای تولید لباس ها مورد توجه تولید کنندگان پوشاک واقع شده است. این پارچه را که انواع مختلفی دارد با ماشین های تخت بافت می بافند و در صنعت بافندگی به آن توجه ویژه ای شده است. بنابراین تولید کنندگان پارچه، لینن را در دسته ی تخت بافن ها در نظر میگیرند.
همانطور که پیش تر نیز گفته شد انواع بافت پارچه ها و منسوجات را به دو صورت کلی تقسیم میکنند:

  • تخت بافت ها
  • گرد بافت ها

بنابراین پارچه ی لینن در دسته ی اول قرار میگیرد.

چرا به این پارچه لینن می گویند؟

لینن در واقع اسم یک نوع بافت خاص است که ماشین های تخت بافت برای تولید این پارچه از آن استفاده میکنند. واضح است که میتوان از انواع نخ ها برای بافتن این پارچه بهره برد. برای مثال توجه کنید که ماشین های تخت بافت به طور کلی از تار و پود برای بافتن انواع پارچه استفاده میکنند. در بافت پارچه ی لینن نیز میتوان از یک نخ برای تار و از یک نخ دیگر برای پود پارچه ی مورد نظر استفاده نمود.

پارچه لینن چیست؟
پارچه لینن چیست؟

خصوصیات پارچه ی لینن چیست؟

نکته ی بسیار مهم این است که در مورد پارچه های الیاف طبیعی مانند پنبه باید به میزان آبرفت پارچه توجه نمود. همانطور که قبلا هم اشاره شد، این مشکل را توسط عملیات تکمیل پارچه در بافندگی حل میکنند. نام دستگاهی که برای اینکار استفاده میشود سانفرایز است و بعد از این کار میزان آبرفت پارچه های لینن به ۲ درصد کاهش پیدا میکند.

به دلیل استفاده از نخ اوپن در پارچه های لینن پارچه ی تولید شده دارای ایستایی زیادی بوده و میتوان بوسیله ی ماشین کلندر این پارچه را به لطافت مد نظر رسانید. بنابراین با توجه به کاربردی که تولید کننده ی پوشاک برای لباس های تولیدی خود در نظر دارد میتوان به این کار دست زد.

نویسنده: رضا مقدم