به یاد خدا

چرا لباس ها و پوشاک تیره بور می شود؟

برای فهمیدن علت بور شدن پارچه ها باید ابتدا به روش های تکمیل پارچه و رنگرزی آن توجه کنیم. ما تلاش کردیم در مقاله های قبلی بصورت کاملا اختصاری و کوتاه به فرایند تکمیل پارچه و رنگرزی پارچه بپردازیم. در این مقاله نیز میخواهیم بصورت گسترده تر به مقوله ی رنگرزی پارچه بپردازیم. پس با ما باشید.
دسته ای از مشکلاتی که بر روی پارچه ها بوجود می آید بعد از خرید پوشاک و یا استفاده از آن لباس دیده میشود. بطور مثال بعد از شستشو رنگ لباس ها تغییر میکند و یا آب رفتن لباس نیز از این قبیل مسائل میباشد. یا اینکه با استفاده از لباس ها در نور خورشید دچار بوری شده و دیگر رنگ اولیه خود را ندارند.
در علم نساجی به این مورد از مشکل پارچه ثبات نوری پارچه گفته میشود.

ثبات نوری پارچه چیست؟

زمانیکه یک پارچه در نور خورشید مورد استفاده قرار میگیرد و هیچ اتفاق ناخوشایندی برای آن نمی افتد آن پارچه اصطلاحا از ثبات نوری برخوردار است. در صورت بروز اتفاق دیگری که رنگ آن را تغییر دهد میگوییم آن پارچه ثبات نوری پایینی دارد. علت این موضوع هم به نوع رنگرزی و فرایند تکمیل پارچه و مواد اولیه به کار رفته در آن در کارخانه برمیگردد.

بور شدن پارچه
بور شدن پارچه و رفتن رنگ آن

عدم استفاده از سیستم راکتیو در رنگرزی و تکمیل پارچه

همانطور که در مقاله های قبلی نیز گفتیم، رنگرزی الیاف طبیعی با پیشرفت علم صنعت نساجی بصورت ری اکتیو یا راکتیو انجام میشود. حال با توجه به سودجویی بعضی از تولید کنندگان و کارخانجات و گرانی مواد اولیه رنگرزی از مواد راکتیو استفاده نکرده و یا کمتر از مقدار قابل قبول استفاده میکنند و مبادرت به سیستم های قدیمی تکمیل پارچه و رنگرزی مینمایند. یا اینکه به صورت ترکیبی از مواد رنگرزی در گذشته که روش مستقیم نام داشت میکنند و از روش نوین راکتیو برای پایین آمدن قیمت تمام شده پارچه استفاده کمتری میکنند.

اهمیت نوع رنگرزی در تولید پوشاک

همین امر موجب کمتر شدن ثبات نوری پارچه میشود. این مسئله همچنین پس از شستشو نیز قابل مشاهده میباشد. پس تولید کنندگان عزیزی که در صنعت پوشاک و تولید لباس فعالیت میکنند باید با دانستن این موضوع برای افزایش کیفیت پوشاک تولیدی خود دقت ویژه ای داشته باشند و به کارخانه ای که از آن پارچه ها را تهیه میکنند اطمینان داشته باشند. شما باید از باندرول پارچه و فرایند مورد استفاده در آن و استفاده ی نوع رنگرزی خوش نام آن اطلاع پیدا کنید. بنابراین به چند نمونه از نام رنگرزی های خوش نام بازار اشاره میکنیم:

  • گلرنگ
  • پایاتکس
  • پوشان
  • نیک ریس
نویسنده: رضا مقدم