به یاد خدا

ما در مقاله های قبلی تلاش کردیم تا گام به گام بیزینس پلن تولید پوشاک را برای شما توضیح دهیم. هم اکنون خالی از لطف نیست که مراحل را فقط تیتروار مرور نماییم.

  • الف) انتخاب سبک
  • ب) تامین و برنامه ریزی مالی
  • ج) انتخاب کانال ها و برنامه ریزی برای فروش
  • د) بررسی منابع تولید

در مقاله های قبل ما به اختصار به انتخاب سبک تولید لباس و دلایل انتخاب آن ها پرداختیم. اما امروز می خواهیم در مورد منابع مالی و برنامه ریزی مالی صحبت کنیم.

البته باید توجه داشته باشید که تامین و برنامه ریزی منابع مالی باید نسبت به انتخاب سبک تولید باشد. بر کسی پوشیده نیست که راه اندازی تولید پوشاک نیز همانند تمامی مشاغلی که در تمام دنیا وجود دارند نیاز به منابع مالی خواهد داشت. البته مقدار این منابع نیز نسبت به حجم تولید، نوع تولید و سیاست گذاری های تولید کننده متفاوت می باشد.

برنامه ریزی مالی برای تولید لباس
برنامه ریزی مالی برای تولید لباس

بطور مثال تولید کننده ای که با رقمی مانند ۵۰ میلیارد تومان کار خود را شروع میکند سبک تولیدی متفاوتی را میتواند در مقایسه با فردی که با ۱۰۰ میلیون تومان تصمیم به شروع کار دارد انتخاب کند. پس تولید کننده ی نوپا باید نسبت به منابع مالی نوع تولید و فروش پوشاک خود را انتخاب کند.

بنابراین توجه داشته باشید که هر بودجه ای سبک تولیدی متناسب با آن بودجه را می طلبد. بطور مثال شما با بودجه ی بالا میتوانید خط تولید خود را به صورت کامل از ابتدا تا انتها در مجموعه ی خود راه اندازی کنید. البته که این روش از تولید برای تولید کنندگان نوپا و کم تجربه توصیه نمی گردد.

باید دانست که بدون در اختیار داشتن نیروی کار باتجربه و مدیران مجرب اقدام به این نوع از تولید نباید کرد. بنابراین بهتر است فردی که در ابتدای کار خود می باشد با هزینه ای کمتر و با برون سپاری کارهای تولیدی بتواند به نتیجه ای بهتر برسد.

ضمن اینکه این کار باعث میگردد تا هزینه ی بیشتری را بتواند برای مواد اولیه و پارچه و چاپ روی پارچه و مارکتینگ مجموعه ی خود نماید یا حتی از شرکت های بزرگ تر نیز کمک بگیرد که چه بسا آن ها بتوانند با هزینه های کمتری به تولید پوشاک مورد نظر او برسند.

البته باید در نظر بگیرید که تولید کننده ی نوپا مجبور نیست که به این روال تا ابد ادامه دهد و هر گاه که به تجربه ی بالاتری چه در تولید و چه در فروش پوشاک خود رسید اقدام به راه اندازی خط تولید اختصاصی برای برند خود نماید.

نویسنده: رضا مقدم