به یاد خدا

اهمیت صنعت بافندگی در تولید پارچه

در این مقاله می خواهیم به صنعت بافندگی که بعد از صنعت ریسندگی از اهمیت ویژه ای در تولید پوشاک برخوردار می باشد به اختصار بپردازیم. صنعت بافندگی به دو قسمت تقسیم می شود که شامل ماشین های گرد بافت و ماشین های تخت بافت است. شایان ذکر است که پارچه های که با این دستگاه ها تولید میشود را به ترتیب، پارچه های گرد باف و پارچه های تخت باف (تار و پودی) می نامند.

ماشین های گردباف چگونه کار میکنند؟

در ماشین های گرد بافت، بافت بصورت گرد تولید میشود و به همین علت در انتها، پارچه دولا رنگرزی و تکمیل میگردد. بحث مهم در ماشین های گردباف دهنه ماشین و ریز بافتن ماشین می باشد که هر کدام نشان از یکی مشخصات پارچه تولیدی از این ماشین آلات می باشد. دهنه ماشین در نهایت عرض پارچه را مشخص می نماید و نکته ی دیگر هم ریزی تعداد گره است که در هر اینچ مربع محاسبه میگردد. این عدد که باعث تراکم بافت می شود بسیار مهم است و هر چه ریزی عدد بالاتری باشد تراکم بافت بالاتری در پارچه خواهیم داشت.

عوامل موثر در کیفیت پارچه گرد بافت

به طور مثال پارچه ای که با ماشین گردباف دهنه ۴۰ و ریزی ۲۶ بافته میشود عرض ۱۱۰ سانتیمتر و تراکم بافت ۲۶ گره در هر اینچ مربع دارد و این شرایط بعدا در رنگرزی و تکمیل پارچه مهم است. اما در شرایط کاملا نرمال، نیز قطعا موارد دیگری وجود دارد که در انتها، روی کیفیت خروجی پارچه تکمیل شده تاثیر مستقیم دارد همانند: نوع نخ، نوع بافت و تنظیمات ماشین گرد بافت می باشد.

ماشین گردباف
ماشین گردباف

ماشین آلات تخت بافی یا تار و پودی چگونه کار میکنند؟

همانگونه که از نام این ماشین آلات مشخص است، بافت دارای تار و پود می باشد که به صورت افقی و عمودی همدیگر را پوشش می دهند و بنابراین به این نوع ماشین تخت باف میگویند. همچنین می توان از دو نوع نخ مختلف در آنها استفاده کرد. بطور مثال از نخ پلی استر برای پود و نخ پنبه برای تار.

شناخت پارچه و اهمیت آن در تولید پوشاک

شناخت پارچه به عنوان عنصر کلیدی یک قطعه لباس تولید شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کارآفرینانی که میخواهند در زمینه برپایی و احداث تولیدی و یا سایر زمینه های کسب و کار پوشاک و تجارت آن وارد شوند نیاز دارند تا اطلاعات پایه و اساسی را درباره این صنعت بدانند. شایان ذکر است، در این مقاله فقط به نکات کلی و در سطح ابتدایی اشاره گردید. امید است این مقاله مقدماتی برای کار آفرینان جوان در زمینه تولید پوشاک و لباس قصد فعالیت دارند، مفید و سودمند باشد.

نویسنده: رضا مقدم