به یاد خدا

چاپ بر روی لباس یکی از مهمترین مسائل تولید پوشاک میباشد. تولید کنندگان عزیز ما باید از انواع چاپ ها و مواد اولیه چاپ بر روی پوشاک شناختی حداقل سطحی داشته باشد.

انواع چاپ پوشاک از نظر تکنیک اجرا

  1. چاپ سیلک
  2. چاپ ترانسفر
  3. چاپ های مستقیم

این تکنیک های چاپ آنچنان بسیار گسترده و با مواد کلیدی بسیار زیاد می باشد که نمی توان به تمام این موارد در این مقاله پرداخت اما اینجانب قصد دارم در سطحی بسیار کلی و مختصر برای ایجاد انگیزه در تولید کننده نوپا توضیحاتی را داشته باشم.

البته امید است که تولید کننده عزیز ما بعد از خواندن این مقاله سعی نماید تا با تحقیق و تلاش به دانش خود بیافزاید و شاید این مقاله انگیزه ای باشد برای مطالعه و تلاش بیشتر درباره چاپ پارچه.
ما تلاش داریم در این مقاله بیشتر به چاپ سیلک بپردازیم و قصد داریم تا در مقاله های بعدی به تکنیک های دیگر چاپ پارچه و پوشاک بپردازیم.

چاپ سیلک روی پارچه چیست؟

برای اینکه بتوانیم چاپ سیلک را درک نماییم باید به تاریخچه آن بپردازیم. تاریخچه چاپ سیلک به مصر باستان بر میگردد از این رو دارای قدمت زیادی می باشد.

در چاپ سیلک ابتدا طرح با رنگ های متفاوت تفکیک شده و در این مرحله باید از شابلون های مختلفی برای رنگ های متفاوت استفاده نمود. ابتدایی ترین موضوع در چاپ سیلک استفاده از تفکیک رنگ ها می باشد. بنابراین به هیچ عنوان نمیتوان در چاپ سیلک در یک شابلون از طیف رنگی استفاده نمود و باید برای هر رنگ یک شابلون جدا استفاده کرد.

این موضوع مهمترین موضوع برای تولید کننده عزیز می باشد که بداند از نقایص این نوع چاپ این موضوع بوده و بنابراین از طیف رنگی بالا استفاده نکند. چنانچه برای چاپ روی پارچه و لباس قصد آن را داشته باشیم تا از طیف رنگی گسترده ای استفاده کنیم باید از تکنیک های دیگری استفاده کنیم.

انواع چاپ سیلک از نظر مواد اولیه اجرا

چاپ پیگمنت

اولین نوع چاپ سیلک چاپ پیگمنت می باشد که از مواد اولیه آن آب و بنزین می باشد. قابل ذکر است که کیفیت این نوع چاپ پوشاک پایین بوده و به تولید کننده گرامی توصیه نمیگردد. بنابراین از توضیحات بیشتر خودداری میکنم.

چاپ اورینت

چاپ اورینت دارای کیفیت بهتری نسبت به چاپ پیگمنت می باشد و ضعف کمتری نیز در برابر شستشو دارد. هنگام چاپ باید از آب برای حلال رنگ استفاده نمود.

چاپ پلاستیزول

بهترین نوع چاپ سیلک نیز چه از لحاظ کیفیت اجرا و چه از نظر مقاومت در برابر شستشو بوده و چاپ پلاستیزول یا به اصطلاح زول نیز نامیده میشود حلال آن روغنی به نام DOP است.
به دلیل کیفیت کار به تولید کننده محترم این نوع چاپ را توصیه میکنم تا از این روش و تکنیک برای چاپ پارچه استفاده نماید.

نویسنده: رضا مقدم