به یاد خدا

ما در مقاله قبل بر آن شدیم که در مورد تکمیل پارچه بیشتر صحبت کنیم و مفهوم اولیه آن را خدمت شما توضیح دهیم. تا آنجا که به دسته بندی انواع تکمیل پارچه: ۱) ضروری ۲) غیر ضروری رسیدیم. در آنجا به صورت مختصر به تکمیل های ضروری صحبت نمودیم. اما در این مقاله قصد داریم تا به تکمیل های غیر ضروری که کیفیت پارچه را بالا می برد بپردازیم.

تکمیل های غیر ضروری، تکمیل هایی است که پارچه را به کیفیت مناسب تری نسبت به نیاز تولید کننده پوشاک و لباس می رساند و برای شما عزیزان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خار زدن در تکمیل پارچه

در پارچه های زمستانه که نیاز به ضخامت بیشتری نسبت به پارچه های تابستانه دارد کاربرد وسیعی دارد و می توان از آن استفاده کرد. این نوع تکمیل که معمولا برای دورس های سه نخ استفاده می شود، در دستگاه های خار پارچه برای پشت پارچه ها به کار می برند.

دورس خارخورده
دورس خارخورده

این کلمه همچنین در اصطلاحات عامیانه ای که در میان بازاریان نیز رایج است، به نام توکرک نیز معروف است. این کار به دلیل محبوس کردن هوای بیشتر در میان پارچه می تواند باعث نگهداری گرمای بیشتر بدن شده و از آنجایی که هوا عایق خوبی برای گرما محسوب میگردد بسیار موثر واقع می شود. از این رو این پارچه ها برای استفاده در پوشاک زمستانی کاربرد فراوان دارند و برای پارچه های دورس بافت استفاده میشود.

با توجه به اینکه پارچه های دورس سه نخ مناسب تر هستند تا این نوع عملیات تکمیل را روی آن انجام داد، این کار را معمولا برای دورس های دو نخ به کار نمی برند. البته برای دورس های دونخ نیز این کار قابل اجرا می باشد. این کار برای آن ها توصیه نمیگردد زیرا محصول نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.

براش در تکمیل پارچه

معنی کلمه براش در زبان انگلیسی سنباده بوده و در عملیات تکمیل نساجی به معنی اجرای سنباده نرم روی پارچه می باشد. این کار باعث میگردد تا پرز های ظریفی رو پارچه بوجود آید که در اصطلاح عامیانه نیز به آن پرزهای هلویی نیز می گویند که بر عکس عملیات خارخوردن که برای پشت پارچه است این عملیات برای روی پارچه کاربرد دارد.

پارچه سنباده خورده
پارچه سنباده خورده

این کار به دلیل ایجاد لطافت بیشتر روی پارچه انجام شده و بافت آن و حسی که به کاربر داده می شود را ارتقا می دهد. این عملیات نیز عموما برای پارچه های یک رو و پارچه های دورس استفاده می شود.

نویسنده: رضا مقدم